Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Ce este ritmul circadian

Ce este ritmul circadian

Un ritm circadian se referă la modelul de somn-veghe al unei persoane pe parcursul a 24 de ore.

Un ritm circadian este un ciclu de 24 de ore dictat de ceasul intern al organismului, care este controlat de mai multe mecanisme fiziologice. Majoritatea plantelor și animalelor au un ritm circadian, iar la oameni acesta afectează momentul în care oamenii se simt somnoroși, se trezesc și doresc să mănânce.

National Institutes of Health a descoperit că ceasul principal al organismului este controlat într-o zonă a creierului numită nucleul suprachiasmatic (SCN), situată în interiorul hipotalamusului (centrul de control al creierului uman). SCN primește diferite semnale de la corp, la care răspunde apoi pentru a seta ceasul organismului.

„SCN este afectat de diferite indicii externe, cum ar fi temperatura și exercițiile fizice, dar este cel mai sensibil la lumină și, prin urmare, orice modificare a luminii are un impact asupra semnalelor trimise de SCN către restul corpului, care reglează ritmul circadian”, a declarat Maja Schaedel, psiholog clinician și co-fondator al The Good Sleep Clinic din SUA. K. „Acest lucru joacă apoi un rol crucial în ciclul somn-veghe, care este modul în care corpul nostru se asigură că suntem capabili să dormim noaptea și să fim atenți și treji în timpul zilei”, a explicat Schaedel pentru Live Science.

Una dintre modalitățile cheie prin care SCN stabilește ceasul organismului este aceea de a da instrucțiuni organismului să elibereze hormoni – în special melatonină, leptină și cortizol.

„Unii experți spun că cel mai precis mod de a spune la ce oră este „setat” ceasul este să ne uităm la momentul eliberării hormonului melatonină„, a declarat Dr. Vaughn McCall, președintele Departamentului de Psihiatrie și Comportament în Sănătate de la Colegiul Medical din Georgia de la Universitatea Augusta. Acesta este „regulatorul principal” al ceasului circadian, deși sunt implicați și alți hormoni.

Melatonina este eliberată în condiții de întuneric sau lumină slabă, de obicei cu aproximativ două-trei ore înainte de somn, a adăugat el.

„Astfel, în condiții de întuneric, dacă o persoană a adormit în mod obișnuit și ușor seara, în jurul orei 23.00, concentrația de melatonină din sânge sau salivă va începe să crească între orele 20.00 și 22.00”, a spus McCall.

Cortizolul este un hormon secretat de glanda suprarenală care ajută la reglarea multora dintre metabolismele zaharurilor, proteinelor și grăsimilor. Nivelurile de cortizol circulator sunt cele mai ridicate dimineața, chiar înainte de trezire, pregătind metabolismul pentru zi și scăzând treptat pe parcursul zilei.

Ce perturbă ritmul circadian?

Mai mulți factori afectează ritmul circadian al unei persoane, inclusiv genetica. „Vârsta noastră are, de asemenea, un impact”, a spus Schaedel. „De exemplu, ritmurile noastre circadiene sunt de obicei împinse înapoi cu o oră sau două atunci când devenim adolescenți și sunt retrase mai devreme atunci când ajungem la bătrânețe”.

Ritmul circadian al unei persoane se poate schimba sau poate fi perturbat într-o serie de alte moduri. „Uneori, oamenii se angajează în comportamente care nu sunt sincronizate cu ritmurile lor corporale, cum ar fi trecerea de la un schimb de ture de zi la unul de noapte”, a spus McCall. „Acest lucru ar putea duce la o „tulburare circadiană”, iar persoana ar avea apoi o varietate de plângeri, cum ar fi oboseala, insomnia sau probleme gastrointestinale”.

În zilele noastre, oamenii sunt, de asemenea, expuși la o cantitate considerabilă de lumină artificială, în special în orele de seară, când sistemul circadian este cel mai sensibil. S-a constatat că lumina de la ecranele cu LED-uri interferează cu somnul și cu secreția de melatonină, potrivit unui studiu din 2019 publicat în revista Somnologie.

Perturbarea circadiană este mai probabilă atunci când producția de melatonină este întreruptă, cum ar fi în cazul lucrătorilor în schimburi care sunt expuși la lumină puternică în orele în care în mod normal ar trebui să doarmă, potrivit unei analize din 2021 din revista Nutrients. Melatonina ajută să îi spună organismului că este somnoros și eliberarea sa este afectată de expunerea la lumină, astfel încât atunci când această lumină este neregulată sau când oamenii dorm în timpul orelor de lumină, aceasta poate perturba ritmul circadian și poate provoca dificultăți de somn.

Perturbarea ritmului circadian poate schimba, de asemenea, eliberarea hormonilor foamei, metabolismul glucozei și starea de spirit, potrivit unei analize din revista International Review of Psychiatry. Toți acești factori pot influența comportamentele alimentare ale unei persoane, în special hormonul grelina, care este eliberat de stomac pentru a spune organismului că are nevoie de mâncare. Un studiu controlat randomizat din 2019 publicat în International Journal of Obesity a constatat că „nealinierea circadiană a crescut apetitul pentru alimente cu conținut energetic ridicat”.

Titus Motreanu

Titus Motreanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: