Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Cum împiedicăm creierul să ne transmită că se va întâmpla ceva rău atunci când suntem stresați

Cum împiedicăm creierul să ne transmită că se va întâmpla ceva rău atunci când suntem stresați

Imaginați-vă că mâine aveți un interviu pentru un nou loc de muncă. Unii oameni s-ar putea gândi la ce fel de întrebări le vor fi puse, astfel încât să se poată pregăti, sau își imaginează că interviul va decurge bine.

Pentru alții, gândul la un interviu îi va face să se răsucească toată noaptea gândindu-se la toate scenariile cele mai rele posibile – indiferent cât de ciudate ar fi acestea. Dacă sunteți o persoană care are tendința de a face aceasta din urmă, sunteți predispus la catastrofism, a explicat, pentru sciencealert.com, Dr. Patricia Riddell, profesor de neuroștiințe aplicate, Universitatea din Reading.

Catastrofizarea este o tendință de a presupune că se va întâmpla ce este mai rău atunci când vă imaginați o situație viitoare – chiar dacă aveți dovezi că acesta nu este cel mai probabil rezultat. Persoanele cărora le place să se simtă în control (și, prin urmare, sunt intolerante față de incertitudine) sunt mai predispuse la catastrofism. Acest lucru a fost legat de anxietate – sugerând că catastrofizarea frecventă poate fi un factor în dezvoltarea anumitor probleme de sănătate mintală.

De ce e bine să fim optimiști

Catastrofizarea provine din convingerea că, imaginându-ne ce ar putea merge prost, suntem mai în măsură să ne protejăm mai bine de rău – atât fizic, cât și mental. Cu toate acestea, această tendință este utilă doar dacă ești capabil să prezici corect ce se va întâmpla într-o anumită situație și cum te va face să te simți.

Pe măsură ce ne imaginăm evenimente viitoare, experimentăm o reacție emoțională la povestea pe care o creăm – și folosim acest răspuns pentru a determina cum ne vom simți în viitor. Dar acest mod de a prezice viitorul este adesea greșit, deoarece nu suntem capabili să ne imaginăm tot ceea ce s-ar putea întâmpla.

Acest lucru ne poate duce la crearea în mintea noastră a unui răspuns emoțional greșit pentru situațiile viitoare.

Dar credința noastră în ceea ce se va întâmpla în viitor poate avea o mare influență asupra comportamentului nostru. De exemplu, persoanele care sunt optimiste (sau chiar realiste) cu privire la viitor sunt mai predispuse să fie dispuse să încerce lucruri noi.

Catastrofizarea poate duce la stres și anxietate nejustificate

De asemenea, este probabil ca acestea să observe ceea ce a mers bine în situații noi. Pe de altă parte, persoanele care catastrofizează cu privire la ceea ce ar putea merge prost sunt mai puțin predispuse să încerce lucruri noi. Și, atunci când încearcă ceva nou, este mai probabil să observe ceea ce a mers prost. Acest lucru va fi stocat în memoria lor și se va adăuga la motivele pentru care nu ar trebui să încercăm lucruri noi în viitor.

Ca urmare, catastrofizarea poate duce la stres și anxietate nejustificate și vă poate împiedica să faceți lucrurile care v-ar putea plăcea sau din care ați putea învăța.

Dacă sunteți o persoană care tinde să catastrofizeze atunci când este stresată sau anxioasă, există câteva lucruri pe care le puteți face pentru a vă ajuta:

1. Luați decizii dimineața

Deseori ne facem griji cu privire la viitor în timpul nopții. Atunci când dormim, activitatea din partea rațională a creierului nostru este redusă, iar activitatea din partea mai emoțională a creierului nostru este crescută. Ca urmare, avem tendința de a ne folosi creierul emoțional pentru a ne imagina viitorul atunci când suntem treji noaptea. Lipsa somnului ne poate face, de asemenea, mai sensibili la lucrurile pe care le vedem ca fiind amenințătoare. Acest lucru ne poate determina să ne concentrăm mai mult asupra a ceea ce ar putea merge prost și ne face mai predispuși la catastrofism.

Poate fi util să vă reamintiți că nu gândiți rațional atunci când stați treaz și vă faceți griji în legătură cu ceva. De asemenea, poate fi util să așteptați până dimineața pentru a lua decizii atunci când creierul dumneavoastră este odihnit.

2. Învățați-vă criticul interior să fie mai plin de compasiune

Catastrofizarea poate fi determinată de criticul nostru interior, care poate folosi un limbaj dur care ne face să ne emoționăm.

Când se întâmplă acest lucru, încercați să vă imaginați criticul interior ca și cum ați privi prin ochii altcuiva. Ce limbaj folosiți și ați folosi acest limbaj atunci când vorbiți despre altcineva aflat într-o situație similară? Este limbajul pe care îl folosește criticul tău interior util sau justificat?

Adesea, răspunsurile la aceste întrebări vor fi nu. Fiți conștienți de limbajul pe care îl folosește criticul dvs. interior atunci când sunteți îngrijorat sau stresat. Dacă este prea dur, încercați să treceți la un mod mai blând de a vă vorbi.

3. Inventați o poveste mai bună

Chiar dacă lucrurile au mers prost în trecut, este puțin probabil ca acest lucru să se întâmple și în viitor – în ciuda a ceea ce ne-am putea spune nouă înșine. Dacă aveți tendința de a catastrofiza evenimentele viitoare, încercați să vă gândiți în schimb la moduri în care acest eveniment ar putea merge bine, ceea ce vă poate ajuta să vă simțiți mai puțin anxios.

O altă strategie este să inventați nu doar una, ci mai multe povești plauzibile despre ceea ce s-ar putea întâmpla. Acest lucru vă poate ajuta să vă reamintiți că poveștile pe care vi le spuneți sunt doar atât – povești. Alegerea de a vă concentra pe poveștile cu un rezultat pozitiv vă poate ajuta, de asemenea, să vă simțiți mai puțin îngrijorat sau stresat.

4. Fiți amabil cu dvs.

Încercați să fiți mai compătimitor cu dvs. atunci când vă gândiți la viitorul dvs. Acest lucru este mai dificil decât v-ați putea imagina – chiar și pentru persoanele care sunt foarte compătimitoare și empatice cu ceilalți.

Compasiunea și empatia au evoluat pentru a ne ajuta să interacționăm bine cu ceilalți. Ca atare, compasiunea și empatia nu sunt concepute cu adevărat pentru a fi folosite pentru tine însuți. Dar lucrurile mărunte – cum ar fi să vă întrebați ce sfat ați putea da unui prieten în situația dumneavoastră – vă pot ajuta să luați contact cu vocea dumneavoastră plină de compasiune.

Practicarea frecventă a acestui lucru vă poate ajuta chiar să vedeți soluții acolo unde altfel v-ați fi putut concentra doar asupra problemei.

Planificarea modalităților în care lucrurile ar putea merge prost în viitor are un scop – și anume acela de a ne menține în siguranță. Dar, dacă vă dați seama că deseori catastrofalizați gândindu-vă la toate scenariile cele mai nefaste – mai ales în detrimentul propriei sănătăți mintale – poate fi important să vă reamintiți că lucrurile de care vă faceți griji s-ar putea să nu se întâmple niciodată și, dacă se întâmplă, probabil că se vor dovedi mult mai bune decât credeți.

Patricia Riddell, profesor de neuroștiințe aplicate, Universitatea din Reading.

Stefan Predescu

Stefan Predescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: