Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Dieta Paleo și dieta Keto. Diferențe și asemănări. Care este cea mai indicată

Dieta Paleo și dieta Keto. Diferențe și asemănări. Care este cea mai indicată

Când vine vorba de dieta Paleo vs Keto, există câteva diferențe cheie, spun nutriționiștii. Este puțin spus că popularitatea acestor diete a crescut vertiginos în ultimii ani. Mulți oameni sunt ademeniți de afirmațiile lor privind beneficiile impresionante pentru sănătate și vor să le încerce. Dar, poate fi destul de dificil să te decizi care dintre aceste abordări poate fi mai benefică pentru sănătatea ta.

La prima vedere, spun specialiștii  consultați de livescience.com, atât dieta Paleo, cât și dieta Keto par destul de asemănătoare. Ambele diete pretind că sunt mai în ton cu nevoile organismului uman decât dieta occidentală clasică. Ambele promit o pierdere rapidă și ușoară în greutate și rezultate mai bune pentru sănătate. Cu toate acestea, o privire mai atentă dezvăluie câteva diferențe importante de care ar putea fi necesar să țineți cont înainte de a lua o decizie. Dietele Paleo și Keto nu sunt comparabile în ceea ce privește valoarea lor nutrițională, flexibilitatea sau potențialele efecte secundare. 

Ce este o dietă Paleo?

Termenul de dietă Paleo a fost folosit pentru prima dată în 2002 de către Dr. Loren Cordain pentru a descrie un model alimentar care reflectă obiceiurile și practicile culinare ale vânătorilor-culegători din epoca paleolitică preagricolă. Este denumită și „dieta din Epoca de Piatră”, „dieta omului cavernelor” sau „dieta primară”.

Deși nu știm prea multe despre ceea ce mâncau de fapt strămoșii noștri zilnic, se presupune că dieta lor se baza în mare parte pe carne slabă, pește, fructe de mare, fructe, legume, semințe și nuci. Alimente precum cerealele, boabele, produsele lactate și uleiurile rafinate au fost introduse mult mai târziu și, ca atare, nu sunt incluse de obicei în dietele paleo.

Potrivit unui studiu publicat în Science of The Total Environment, dietele Paleo tind să fie sărace în carbohidrați (aproximativ 25% din aportul total de energie) și bogate în proteine (aproximativ 30% din aportul total de energie), colesterol și acizi grași polinesaturați (aproximativ 15% din aportul total de energie). Scorul calității dietei coboară la 260, ceea ce plasează dieta paleo cu mult peste valoarea recomandată.

Ce este o dietă Keto?

S-a demonstrat că dieta Keto ajută la prevenirea convulsiilor, motiv pentru care a fost introdusă pentru prima dată ca tratament pentru epilepsie în anii 1920. Întrucât persoanele care suferă de crize de epilepsie tind să răspundă bine la regimurile de post, medicii au vrut să găsească o modalitate de a imita efectul metabolic al postului fără a-și priva pacienții de hrană. Această strategie a fost folosită cu succes timp de aproape două decenii, chiar până când medicamentele antiepileptice au fost introduse în practica medicală. Când nutriționiștii au observat că dieta ketogenică poate produce rezultate rapide de pierdere în greutate, aceasta a pătruns rapid în rândul populației. 

Dieta Paleo și dieta Keto

Dietele ketogenice sunt foarte bogate în grăsimi dietetice și extrem de sărace în carbohidrați, ceea ce le face similare cu dieta Atkins. Diferența este că, atunci când ați urmat regimul Atkins o anumită perioadă de timp, vi se permite să introduceți treptat carbohidrații înapoi în mesele dumneavoastră. În timp ce în cadrul unei diete ketogenice, mențineți în permanență un aport scăzut de carbohidrați. Scopul din spatele acestei abordări este acela de a atinge o stare de cetoză – o stare metabolică în care organismul trece la arderea rezervelor de grăsime în loc de glucoză. Cetoza este caracterizată de niveluri scăzute de insulină și niveluri ridicate de cetonă. Cetonele sunt compuși produși de ficat din acizi grași și folosiți drept combustibil de către mușchi și alte țesuturi.  

Din punct de vedere nutrițional, dietele cetogenice conțin aproximativ 75% grăsimi alimentare, în jur de 15-20% proteine și până la 10% carbohidrați. Cantitatea de carbohidrați netă (carbohidrați totali minus fibrele alimentare) dintr-un singur aliment nu trebuie să depășească 25 g. Pentru a realiza acest lucru, dietele ketogenice se bazează în mare parte pe carne, pește, ouă, nuci, semințe, uleiuri și alimente uleioase, precum și pe anumite legume (cum ar fi legumele cu frunze verzi cu conținut scăzut de carbohidrați, ceapa sau roșiile). Fructele, cerealele, fasolea, legumele și legumele rădăcinoase nu sunt incluse. 

Dieta Paleo și dieta Keto: Similitudini

Dietele Paleo și Keto au în comun multe principii-cheie. Ambele evidențiază importanța consumului de alimente integrale, reducând în același timp aportul de alimente foarte procesate, în special cele care conțin cantități mari de zaharuri adăugate. De asemenea, ele sunt de acord când vine vorba de evitarea mai multor grupe de alimente. De exemplu, ambele diete elimină cerealele, fasolea și legumele. În cazul dietelor Paleo, acest lucru se datorează simplului fapt că cerealele și leguminoasele nu erau prezente în alimentația umană timpurie. Dieta Keto le exclude din cauza conținutului lor ridicat de carbohidrați.   

Atât dieta Paleo, cât și cea Keto promovează un aport ridicat de grăsimi alimentare, în mod ideal sub formă de acizi grași mono- și polinesaturați din surse precum uleiul de măsline, avocado, nuci, semințe și pește. În mod similar, ambele descurajează consumul de grăsimi foarte procesate și de grăsimi trans, din cauza impactului dăunător al acestora asupra sănătății cardiovasculare.

Beneficiile pentru sănătate

Dietele Paleo și Keto pot avea un impact destul de comparabil asupra sănătății și compoziției noastre corporale. Un studiu publicat în Nutrients a dezvăluit că dieta Keto poate provoca o pierdere rapidă în greutate și poate contribui la reducerea riscului de a dezvolta diabet de tip 2, boli cardiovasculare și mai multe tipuri de cancer. De asemenea, poate avea un efect benefic asupra sănătății intestinelor și asupra controlului apetitului.

În mod similar, numeroase studii, inclusiv unul publicat în Advances in Nutrition, au indicat că dieta Paleo poate reduce semnificativ greutatea corporală și circumferința taliei, îmbunătățind în același timp tensiunea arterială, profilul lipidic și inflamația sistemică.     

Mai mult, dovezile emergente publicate în Psychiatry Research sugerează că ambele diete pot avea un efect pozitiv asupra stării noastre de spirit și a sănătății mentale, deși sunt necesare cercetări mai riguroase pentru a confirma aceste constatări. 

Dieta Paleo și dieta keto: Diferențe

Una dintre cele mai mari diferențe dintre dietele paleo și keto este ideologia – sau lipsa acesteia. Dieta Keto se referă în întregime la schimbarea obiceiurilor alimentare, în timp ce dieta Paleo este considerată mai mult un stil de viață. Fanii dietei Paleo promovează foarte mult angajarea în HIIT (antrenamente cu intervale de înaltă intensitate), yoga, meditație și mindfulness.  

În plus, există unele diferențe semnificative în ceea ce privește componentele dietetice. În timp ce Keto restricționează în mod explicit carbohidrații, Paleo îi permite, atâta timp cât aceștia provin din surse integrale. Keto încurajează consumul multor alimente lactate, cum ar fi laptele cu grăsime integrală, untul și iaurturile naturale. Deoarece acestea nu erau prezente în epoca paleolitică, nu le veți găsi în niciun ghid paleo. În plus, consumul de alimente din soia, cum ar fi tofu, tempeh și soia, este susținut în dieta Keto. În schimb, Paleo nu permite niciun fel de soia, deoarece acestea intră în categoria legumelor.

Riscuri pentru sănătate

Urmarea unei diete Keto poate avea anumite beneficii, dar implică și un anumit grad de risc. De-a lungul anilor, au fost ridicate multe întrebări cu privire la siguranța sa și la efectele pe termen lung. De exemplu, un articol publicat de Harvard Medical School sugerează că conținutul ridicat de grăsimi al Keto poate contribui la un risc crescut de apariție a afecțiunilor cardiace, a problemelor hepatice și a pietrelor la rinichi, în special la persoanele cu anumite predispoziții genetice. De asemenea, conținutul scăzut de fibre poate declanșa probleme digestive.

Mai mult, mulți au raportat că dieta Keto provoacă simptome temporare asemănătoare gripei, ceea ce a dus la inventarea expresiei acum populare „gripa keto”. Aceste simptome pot include dureri de cap, oboseală, greață, amețeli, „ceață cerebrală”, disconfort gastrointestinal, scăderea energiei, senzație de leșin și modificări ale bătăilor inimii. Dacă suferiți de tensiune arterială scăzută, este posibil ca Keto să nu fie o alegere bună pentru dumneavoastră.

Urmarea unei diete Paleo poate implica, de asemenea, anumite riscuri. Întrucât exclude multe grupe de alimente, ar putea contribui la anumite deficiențe de micronutrienți. Calciul și vitamina D, în special, care sunt esențiale pentru sănătatea oaselor, ar putea fi deficitare. 

Dieta Paleo și dieta Keto: Care este cea mai bună?

Există argumente pro și contra atât pentru dieta Paleo, cât și pentru cea Keto. Dacă nu suferiți de nicio afecțiune cronică, verdictul final se poate reduce la aspecte legate de costuri, întreținere și flexibilitate. Dieta Paleo oferă mai multe opțiuni alimentare, dar poate fi, de asemenea, destul de costisitoare. În același timp, Keto este mult mai restrictivă și poate fi dificil de menținut în situații sociale. În ansamblu, Paleo poate fi o alegere de dietă ușor mai sigură, mai sănătoasă și mai flexibilă.

Ecaterina Dinescu

Ecaterina Dinescu

2 thoughts on “Dieta Paleo și dieta Keto. Diferențe și asemănări. Care este cea mai indicată

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: