Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Dieta cu conținut scăzut de carbohidrați: istoric, beneficii și riscuri

Dieta cu conținut scăzut de carbohidrați: istoric, beneficii și riscuri

Dietele cu conținut scăzut de carbohidrați au fost folosite ca instrument de pierdere în greutate și ca modalitate de gestionare a afecțiunilor metabolice cronice timp de mulți ani. Cu toate acestea, Keto, Paleo, Atkins și alte abordări dietetice similare au la fel de mulți fani înfocați pe cât de mulți adversari înfocați. Dezbătute aprins în comunitatea științifică și în rândul celor care țin diete obișnuite, dietele sărace în carbohidrați au generat controverse – și dezinformări. Așadar, ce sunt acestea și care sunt avantajele și dezavantajele restricționării aportului de carbohidrați?

Potrivit revistei Frontiers in Nutrition, orice dietă care furnizează aproximativ 20g până la 120g de carbohidrați pe zi este considerată săracă în carbohidrați. În cadrul acestui interval, există subtipuri. Putem clasifica dietele sărace în carbohidrați în funcție de conținutul caloric, de compoziția macronutrienților (de exemplu, Keto și Atkins) sau chiar de tipurile de alimente preferate (cum ar fi dieta Paleo sau Alcalină). Deși toate au apărut în momente diferite de-a lungul istoriei, toate au un impact similar asupra organismului nostru. 

Anna Gora, antrenor personal certificat, nutriționist și antrenor de sănătate, cu o experiență profesională de aproape 10 ani,  trece în revistă istoria dietelor cu conținut scăzut de carbohidrați, potențialele lor beneficii pentru sănătate și orice riscuri asociate cu reducerea carbohidraților.

O istorie a dietei cu conținut scăzut de carbohidrați

Dietele cu conținut scăzut de carbohidrați își au originile în trecutul îndepărtat. S-a sugerat că, în anul 776 î.Hr., atleții olimpici greci consumau o dietă bogată în proteine și săracă în carbohidrați pentru a-și menține forța, masa musculară și performanța sportivă. Cu toate acestea, abia în a doua jumătate a secolului al XIX-lea aceste modele alimentare au devenit mai răspândite. În 1863, William Banting a publicat Scrisoarea sa despre corpolență, adresată publicului, în care a promovat beneficiile unei diete sărace în carbohidrați pentru pierderea în greutate și pentru o sănătate optimă. Banting este considerat în prezent „părintele dietei sărace în carbohidrați”.

Dietele ketogenice au câștigat teren la începutul secolului XX, când medicii au descoperit efectele benefice ale restricției de carbohidrați asupra simptomelor de epilepsie la copii. Când oamenii au realizat că dietele cu conținut scăzut de carbohidrați îi pot ajuta și să piardă în greutate, popularitatea lor a crescut vertiginos. În 1927, exploratorul arctic Vilhjalmur Stefansson a început să promoveze o dietă cu 15%-20% de carbohidrați, bazându-se pe observațiile sale privind obiceiurile zilnice ale inuiților din Arctica.

La scurt timp după aceea, nutriționiștii americani au decis să clasifice alimentele bogate în amidon ca fiind formatoare de acizi. Pentru a contracara aceste presupuse proprietăți nesănătoase ale carbohidraților complecși, ei au început să promoveze un nou model revoluționar de dietă săracă în carbohidrați: „Dieta alcalină”.

Apariția mai multor diete

Acest lucru a dus la apariția mai multor diete cu conținut scăzut de carbohidrați în a doua jumătate a secolului XX, inclusiv a „dietei supei de varză” și a dietei Atkins.

În 2003, Dr. Arthur Agatston a scris „The South Beach Diet”, în care a promovat consumul în principal de alimente cu indice glicemic și încărcătură glicemică scăzută (alimente care nu au tendința de a crește nivelul de glucoză din sânge). Aceasta a fost urmată la scurt timp de The Blood Sugar Diet (Dieta zahărului din sânge), scrisă de Dr. Michael Mosley, care promova o dietă mediteraneană săracă în carbohidrați, cu sau fără zile de post intermitent și cu opțiunea de a limita aportul energetic la 800 de calorii pe zi.

Care sunt beneficiile unei diete sărace în carbohidrați?

Pierderea în greutate

Principiul de bază din spatele unei pierderi eficiente în greutate este că trebuie să obțineți și să mențineți în mod constant un deficit caloric. Nicio dietă la modă, niciun supliment sau superaliment nu va fi eficient atunci când consumați mai multă energie decât are nevoie organismul dumneavoastră. Acestea fiind spuse, există dovezi că menținerea unui consum scăzut de carbohidrați și a unui consum ridicat de proteine ar putea să vă ajute să slăbiți mai repede.

Potrivit unei meta-analize publicate în revista Nutrients, în comparație cu dietele clasice cu conținut scăzut de grăsimi, dietele cu conținut scăzut de carbohidrați tind să producă rezultate mai bune în ceea ce privește greutatea corporală. În mod similar, mai multe studii de intervenție au raportat că combinarea dietelor sărace în carbohidrați și a exercițiilor fizice poate avea efecte benefice asupra greutății corporale și a taliei adulților supraponderali și obezi.

Diabetul de tip 2 și rezistența la insulină

Diabetul de tip 2 și rezistența la insulină se numără printre cele mai mari provocări de sănătate publică ale timpului nostru. Dietele bogate în zaharuri, carbohidrați simpli și alimente procesate – precum și lipsa de activitate fizică, combinată cu stresul psihologic – sunt unii dintre factorii care stau la baza acestei epidemii în creștere.

Oamenii de știință au testat intervenții legate de stilul de viață care ar putea trata aceste afecțiuni cronice, una dintre acestea fiind trecerea la o dietă săracă în carbohidrați. Acest lucru se datorează faptului că dovezile din spatele capacității acestora de a avea un impact pozitiv asupra metabolismului insulinei și a nivelului de zahăr din sânge sunt din ce în ce mai multe. Potrivit unei analize publicate recent în Current Diabetes Reports, urmarea unei diete ketogenice timp de trei săptămâni poate duce la o îmbunătățire semnificativă a rezultatelor HbA1c (măsurarea nivelului de glucoză din sânge) și la o nevoie redusă de medicamente pentru diabetici.

Mai mult, respectarea unei diete sărace în carbohidrați timp de șase luni sau mai mult poate duce chiar la remisiunea diabetului de tip 2 fără consecințe adverse, după cum se descrie într-o meta-analiză publicată recent în The British Medical Journal. Cu toate acestea, cercetătorii subliniază faptul că nu a fost stabilită pe deplin o legătură cauzală definitivă între dietele ketogenice și tulburările diabetice. Dacă suferiți de diabet, discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a face orice modificare a dietei.

Sănătatea intestinală

Alimentația este unul dintre cei mai mari factori care ne afectează sănătatea intestinală și chiar și mici modificări ale dietei noastre pot declanșa schimbări de anvergură în ceea ce privește numărul și tipul de microbi. S-a demonstrat că dietele sărace în carbohidrați influențează compoziția microbiotei noastre intestinale, favorizând creșterea unor specii care pot avea un impact pozitiv asupra axei intestin-creier și asupra sistemului nostru nervos. Potrivit unei analize publicate în revista Reviews in the Neuroscience, dietele sărace în carbohidrați pot juca un rol indirect în prevenirea și/sau tratarea tulburărilor sistemului nervos central, inclusiv epilepsia, boala Parkinson, boala Alzheimer, autismul și scleroza multiplă. 

Sănătatea cardiovasculară

Un aport ridicat de carbohidrați simpli și de zahăr poate duce la un risc crescut de a dezvolta și de a muri din cauza bolilor cardiovasculare, potrivit unei cercetări publicate în revista Mayo Clinic Proceedings. Ca atare, numeroși oameni de știință au explorat legăturile potențial benefice dintre dietele sărace în carbohidrați și factorii de risc cardiovascular.

Potrivit unei analize publicate în revista Obesity Reviews, un aport scăzut de carbohidrați este asociat cu o reducere a greutății corporale, o circumferință a taliei mai mică și o tensiune arterială mai scăzută. Pe de altă parte, s-a demonstrat că hipoglicemia (nivelul scăzut al zahărului din sânge care poate apărea în urma unei diete cetogenice restrictive) crește probabilitatea apariției unor evenimente cardiovasculare adverse, după cum a fost descris în revista The Lancet’s Diabetes & Endocrinology.

Tulburări neurologice

Oamenii de știință au explorat capacitatea dietelor ketogenice de a reduce neuroinflamarea – un răspuns inflamator în interiorul creierului sau al măduvei spinării care s-a dovedit a fi un declanșator major al afecțiunilor neurodegenerative.

Potrivit unei analize publicate în Epilepsy Research, printre factorii care contribuie la proprietățile antiinflamatorii ale acestei diete se numără prezența corpilor cetonici, restricția calorică și modificările bacteriilor intestinale.

Riscuri și considerații. Utilizarea pe termen lung

În ciuda beneficiilor lor potențiale, dietele sărace în carbohidrați pot veni cu unele riscuri și considerații potențiale. Este posibil ca limitarea unui întreg grup de alimente să vi se pară restrictivă, iar multe persoane consideră că este dificil să mențină acest regim pe termen lung. Dacă nu se face cu atenție, limitarea alimentelor cu un conținut mediu spre ridicat de carbohidrați poate duce, de asemenea, la dezechilibre nutriționale. Dietele sărace în carbohidrați oferă adesea cantități mari de grăsimi și nu oferă suficiente fibre, ceea ce poate duce la o sănătate metabolică și digestivă precară.

Deficiențe nutritive

Dietele cu conținut scăzut de carbohidrați necesită planificare și pregătire. Dacă nu sunt făcute corespunzător, este relativ ușor să apară deficiențe de nutrienți.

Potrivit unei analize publicate în Journal of the International Society of Sports Nutrition, este posibil ca dietele sărace în carbohidrați să nu furnizeze suficiente vitamine B, vitamina C, vitamina E, vitamina D, fier, calciu și magneziu.

Diabetul de tip 1

În ceea ce privește diabetul de tip 1, există probleme serioase de siguranță. Potrivit unei analize publicate în Cleveland Clinic Journal of Medicine, reducerea severă a carbohidraților poate face ca adulții cu diabet de tip 1 să experimenteze mai multe complicații, cum ar fi cetoacidoza (acumularea excesivă de cetone în organism) și episoadele hipoglicemice.

Sănătatea rinichilor

Multe diete sărace în carbohidrați promovează un aport ridicat de proteine, ceea ce poate fi potențial periculos pentru persoanele cu probleme renale. Potrivit unei analize publicate recent în Journal of the American Society of Nephrology, consumul excesiv de proteine poate crește procesele de filtrare în rinichii ineficienți, ceea ce duce la deteriorarea țesuturilor și la niveluri anormale de proteine în urină.

Cu toate acestea, există dovezi emergente că o dietă săracă în carbohidrați și pierderea în greutate asociată ar putea fi benefică pentru sănătatea rinichilor adulților cu diabet de tip 2. Într-un studiu Current Opinion in Endocrinology, Diabetes and Obesity, pacienții cu funcție renală redusă au înregistrat o ușoară îmbunătățire a ratei de filtrare glomerulară (o măsurătoare utilizată pentru a estima viteza cu care rinichii filtrează sângele) în urma unei intervenții cu o dietă săracă în carbohidrați. Cu toate acestea, aceste rezultate trebuie tratate cu prudență, deoarece alte studii nu au detectat modificări similare. 

Este sănătoasă reducerea carbohidraților?

Reducerea carbohidraților poate fi benefică pentru sănătatea noastră cardiovasculară și metabolică. Reducerea aportului acestui macronutrient ne poate ajuta, de asemenea, în mod potențial, să pierdem în greutate și să ne îmbunătățim starea de spirit.

Cu toate acestea, acest lucru vine cu dezavantaje. Carbohidrații se găsesc în multe alimente sănătoase, în special în fructe și produse din cereale integrale. Reducerea acestora înseamnă că veți avea, de asemenea, probleme în a obține suficiente fibre și nutrienți vitali, forțându-vă potențial să recurgeți la suplimente.

Deși demonizați în mod obișnuit, carbohidrații sunt sursa de energie preferată pentru creierul tău și dacă nu-i consumi suficient poate duce la ceață și epuizare mentală. De asemenea, sunt importanți în stimularea performanțelor sportive, în special când vine vorba de activități de tip rezistență.

Așadar, este sănătoasă reducerea carbohidraților? Pe scurt, da și nu – răspunsul depinde de nevoile tale individuale, de starea ta de sănătate, de circumstanțele personale și de abilitățile tale. În caz de îndoială, este întotdeauna o idee excelentă să consultați un profesionist din domeniul medical înainte de a începe o dietă săracă în carbohidrați.

Natalia Brahaș

Natalia Brahaș

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: