Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Persoanele care încearcă să slăbească își supraestimează calitatea dietei

Persoanele care încearcă să slăbească își supraestimează calitatea dietei

În cadrul studiului SMARTER de schimbare a stilului de viață pentru pierderea în greutate, cercetătorii au raportat că a existat o diferență mare între percepția pacienților cu privire la calitatea dietei lor și realitate.

Doar 28% dintre participanți au avut o bună concordanță – definită ca o diferență de 6 puncte sau mai puțin – între calitatea percepută a dietei lor și calitatea reală a acesteia, pe baza scorurilor Healthy Eating Index-2015 (HEI), la sfârșitul intervenției de 12 luni.

Chiar mai puțini – doar 13 % – au avut o bună concordanță între îmbunătățirea percepută și cea reală a calității dietei lor. Jessica Cheng, profesor la Harvard T.H. Chan School of Public Health, Boston, Massachusetts, a prezentat concluziile în cadrul unei sesiuni orale la sesiunile științifice 2022 ale American Heart Association (AHA).

Studiul sugerează că „pacienții pot beneficia de sfaturi concrete cu privire la aspectele dietei lor care ar putea beneficia cel mai mult dacă ar fi schimbate”, a declarat Cheng pentru Medscape Cardiology.

„Dar, odată ce știu ce să schimbe, este posibil să aibă nevoie de sfaturi suplimentare despre cum să facă și să mențină aceste schimbări. Furnizorii își pot îndruma pacienții către resurse precum dieteticieni, mese adaptate din punct de vedere medical, MyPlate, rețete sănătoase etc.”, recomandă ea.

„Constatările nu sunt surprinzătoare, având în vedere că reamintirile dietetice sunt supuse prejudecăților de reamintire și depind de cunoștințele de bază ale persoanei în materie de nutriție sau de alfabetizare”, a declarat Dr. Deepika Laddu, care nu a fost implicată în această cercetare.

Percepția greșită a aportului alimentar este frecventă la persoanele cu supraponderabilitate sau obezitate, iar o ședință de 90 de minute cu un dietetician nu este suficientă, potrivit Dr.i Laddu, profesor asistent în cadrul Colegiului de Științe Aplicate în Sănătate de la Universitatea Illinois Chicago.

„Ghidul dietetic pentru americani face o treabă foarte bună în ceea ce privește prezentarea tuturor opțiunilor”, a spus medicul. Cu toate acestea, „înțelegerea a ceea ce este un model de dietă sănătoasă sau a modului de a-l adopta este confuză, din cauza multor „zgomote”, adică a mesajelor amestecate și a afirmațiilor de sănătate nedovedite, care se adaugă la inadecvarea cunoștințelor în materie de sănătate sau nutriție”.

„Este important să recunoaștem că schimbarea practicilor alimentare este o provocare și o complexitate din punct de vedere comportamental”, a subliniat ea.

Persoanele care sunt interesate să facă schimbări în alimentație trebuie să aibă conversații continue cu un profesionist calificat în domeniul sănătății, care cel mai adesea începe cu medicul lor de îngrijire primară.

„Având în vedere bine-cunoscutele constrângeri de timp în timpul unei vizite clinice tipice, dincolo de această conversație inițială, este absolut esențial ca pacienții să fie îndrumați către profesioniști calificați din domeniul sănătății, cum ar fi un dietetician înregistrat, o asistentă medicală, un antrenor/educator de sănătate sau un educator în diabet etc. pentru un sprijin continuu.”

Acești furnizori pot evalua dieta inițială a pacientului, percepțiile privind o dietă sănătoasă și obiectivele dietetice și pot aborda orice lacune în ceea ce privește cunoștințele de sănătate, pentru a permite pacientului să dezvolte comportamente alimentare sănătoase, realiste și de lungă durată.

Calitatea percepută vs. calitatea reală a dietei

O alimentație sănătoasă este esențială pentru sănătatea cardiacă și generală și pentru longevitate, dar nu este clar dacă persoanele care fac schimbări în stilul de viață (dietă și activitate fizică) pentru a pierde în greutate au o percepție corectă a calității dietei.

Cercetătorii au analizat datele din cadrul studiului SMARTER efectuat pe 502 adulți cu vârste cuprinse între 35 și 58 de ani care locuiau în zona metropolitană Pittsburgh și care încercau să slăbească.

Participanții au beneficiat de o ședință de 90 de minute de consiliere pentru pierderea în greutate, abordând strategii comportamentale și stabilind obiective de dietă și activitate fizică.

Cu toții au primit instrucțiuni despre cum să își monitorizeze zilnic dieta, activitatea fizică și greutatea, folosind o aplicație pentru smartphone, o brățară de urmărire (Fitbit Charge 2) și un cântar inteligent fără fir.

Jumătate dintre participanți au primit, de asemenea, feedback personalizat în timp real cu privire la aceste comportamente, de până la trei ori pe zi, prin intermediul aplicației de studiu.

Participanții au răspuns la două chestionare de reamintire a dietei de 24 de ore la intrarea în studiu și la două chestionare la 12 luni.

Cercetătorii au analizat datele de la cei 116 participanți care au furnizat informații despre calitatea dietei. La 1 an, aceștia au fost rugați să își evalueze calitatea dietei, dar și să își evalueze calitatea dietei cu 12 luni mai devreme, la momentul inițial, pe o scară de la 0 la 100, unde 100 este cea mai bună.

Pierderea medie în greutate la 12 luni a fost similară în grupurile cu și fără feedback din aplicație (aproximativ 3,2% din greutatea inițială), astfel că cele două brațe de studiu au fost combinate.

Participanții au avut o vârstă medie de 52 de ani; 80% erau femei și 87% erau de culoare albă. Aveau un indice mediu de masă corporală (IMC) de 33 kg/m2. Pe baza informațiilor din chestionarele de reamintire a alimentelor, cercetătorii au calculat scorurile HEI ale pacienților la începutul și la sfârșitul studiului.

Scorul HEI este o măsură a modului în care dieta unei persoane aderă la Ghidul dietetic pentru americani 2015-2020.

Acesta se bazează pe un consum adecvat de nouă tipuri de alimente – total fructe, fructe întregi, total legume, verdețuri și fasole, total alimente proteice, fructe de mare și proteine vegetale (până la 5 puncte fiecare), precum și cereale integrale, produse lactate și acizi grași (până la 10 puncte fiecare) – și pe un consum redus de patru componente ale dietei – cereale rafinate, sodiu, zaharuri adăugate și grăsimi saturate (până la 10 puncte fiecare).

Cea mai sănătoasă dietă are un scor HEI de 100, iar obiectivul Healthy People 2020 a fost un scor HEI de 74, a precizat Cheng.

La 12 luni, în medie, participanții au evaluat calitatea dietei lor la 70,5 puncte, în timp ce cercetătorii au calculat că scorul lor mediu HEI era de numai 56. Participanții au considerat că și-au îmbunătățit calitatea dietei cu aproximativ 20 de puncte, a raportat Cheng. „Cu toate acestea, HEI ar sugera că au îmbunătățit-o cu 1,5 puncte, ceea ce nu este mult din 100”.

„Studiile viitoare ar trebui să examineze efectele ajutorării oamenilor să reducă decalajul dintre percepțiile lor și măsurătorile obiective ale calității dietei”, a declarat Cheng într-un comunicat de presă al AHA.

Stefan Predescu

Stefan Predescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: