Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Empatia, cel mai bun mod de a vă controla furia. Ce trebuie să faceți în momente tensionate

Empatia, cel mai bun mod de a vă controla furia. Ce trebuie să faceți în momente tensionate

Respirați. Numărați până la 10. Faceți o plimbare. Aceste strategii au fost de mult timp sugerate pentru a vă ajuta să faceți o pauză și să vă regândiți reacția atunci când vedeți roșu și sunteți la un centimetru distanță de a exploda.

În circumstanțe normale – poate un pic de stres acasă sau la serviciu – aceste strategii pot fi utile. Dar s-ar putea să vă dați seama că sunt mai puțin eficiente în oala sub presiune în care trăim de când a început pandemia. Ce puteți face pentru a evita să ajungeți la punctul de fierbere?

Care sunt sfaturile psihologului Stuart Ablon, fondator și director al Think: Kids în cadrul departamentului de psihiatrie de la Spitalul General din Massachusetts, afiliat la Harvard. Ablon este expert în dezamorsarea comportamentelor explozive în rândul copiilor și adolescenților cu întârzieri severe de dezvoltare în rezolvarea problemelor, flexibilitate și toleranță la frustrare – abilitățile care ne împiedică să ne topim.

Stresul pandemic ne blochează abilitățile de a face față

Ablon spune că mulți adulți se luptă cu lipsa acestor abilități chiar acum – nu pentru că nu le-am dezvoltat, ci pentru că stresul pandemic le blochează. „Când noi, oamenii, suntem stresați în mod cronic, pierdem accesul la partea din creierul nostru care realizează abilități precum flexibilitatea și toleranța”, spune Ablon.

Aptitudinile blocate pot reduce abilitățile noastre de adaptare la cele ale unor copii mici, cum ar fi copiii mici care țipă când nu le iese cum vor.

Exersați empatia

Ablon spune că este crucial să rămâi calm sau „reglementat” atunci când te simți supărat sau supărat, astfel încât să poți accesa abilitățile necesare pentru a menține controlul. Iar cel mai bun mod de a rămâne calm, spune Ablon, este practicarea empatiei – încercând să simți perspectiva sau punctul de vedere al altei persoane.

„Empatia este cel mai puternic regulator uman pe care îl avem. S-a dovedit că poate de-escalada oamenii în cele mai dificile medii penitenciare și poate funcționa și în avion sau la coadă la Starbucks”, spune Ablon. „Gândiți-vă la asta: când cineva vă ascultă și încearcă să vă înțeleagă punctul de vedere, vă calmează. Poți simți cum îți scade ritmul cardiac”.

Cum vă ajută empatia?

Să-i calmezi pe ceilalți este grozav, dar cum te împiedică să explodezi dacă ești empatic? Are un efect de domino.

 Încercarea de a înțelege punctul de vedere al altcuiva vă poate face să vă răzgândiți asupra modului în care doriți să reacționați. De asemenea, îți va da ceva important de făcut, ceea ce te va ține concentrat pentru a putea rămâne calm.

A fi calm vă permite să accesați abilități de adaptare, cum ar fi rezolvarea problemelor, flexibilitatea și toleranța la frustrare.

Accesarea abilităților de adaptare vă întărește capacitatea de a vă păstra calmul.

Pentru că sunteți calm, veți împiedica pe altcineva să explodeze, ceea ce, la rândul său, vă ajută să continuați să rămâneți calm.

Patru pași pentru a vă ajuta să nu mai vedeți roșu

Pentru a exersa empatia, Ablon recomandă următorii pași.

 -Adoptați o mentalitate conform căreia oamenii fac tot ce pot. „Cu toții încercăm să facem tot ce ne stă în putință pentru a face față la ceea ce ne aruncă lumea, cu abilitățile pe care le putem accesa în acel moment. Niciunul dintre noi nu vrea să fie în pierdere”, spune Ablon. „Gândește-te la tine însuți: „Această persoană cu care interacționez nu îmi oferă ceea ce îmi doresc, dar această persoană face tot ce poate face mai bine în acest moment”. Dacă poți emana asta, vei ajuta la reglarea lor. Este incredibil de contagios – în același mod în care un părinte care își păstrează calmul poate liniști un copil care plânge, sau o educatoare de grădiniță cu un calm suprem poate regla o întreagă clasă.”

 Fiți curioși, nu furioși

Ablon recomandă să puneți întrebări fără a trage concluzii pripite, astfel încât să puteți afla de unde vin oamenii. Care sunt circumstanțele lor? Ce i-a condus la acest moment? De ce au nevoie?

 Practicați ascultarea activă

 „Unul dintre cele mai puternice lucruri pe care le puteți face pentru a regla pe cineva este să îi repetați ceea ce auziți de la el în propriile cuvinte. Îi face să se simtă ascultați”, spune Ablon. „Așadar, puneți întrebări și, atunci când primiți informații, reflectați ceea ce ați auzit. Se numește ascultare activă.”

Oferiți reasigurare

Reamintiți persoanei cu care vorbiți că încercați să o ajutați. „Spuneți: „Încerc doar să înțeleg. Știu că trebuie să ai un motiv important și vreau să aud mai multe. Nu încerc să te supăr. Vreau să rezolvăm lucrurile. Acest lucru este foarte liniștitor și reglator”, spune Ablon.

S-ar putea să nu fie ușor să rămâi empatic în aceste vremuri dificile. Dar cu cât exersați mai mult această abilitate, cu atât veți deveni mai empatic. Asta poate aduce rezultate semnificative. „Dacă poți rămâne calm și poți aborda pe cineva cu bunătate și înțelegere”, spune Ablon, „acest lucru va opri lucrurile din mers pentru amândoi”.

Stefan Predescu

Stefan Predescu

One thought on “Empatia, cel mai bun mod de a vă controla furia. Ce trebuie să faceți în momente tensionate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: