Stresul poate ajuta în multe situații. Depinde cum îl gestionezi

Stresul poate ajuta în multe situații. Depinde cum îl gestionezi

Stresul poate ajuta. Ultimul an trăit în pandemie a fost extrem de greu, iar specialiștii se întreabă dacă problemele de sănătate mintală se vor acutiza. O analiză recentă efectuată de Centrele SUA pentru Controlul și Prevenirea Bolilor a constatat că problemele de anxietate sau depresie au crescut de la 36% la 42% în cele șase luni dintre august 2020 și februarie 2021.

farmec.ro - Livrăm frumusețe!

Dar cum reușeșete populația să reziste la stres? Mulți oameni au simțit mai puțină presiune, se întreabă specialiștii? Acest lucru este cu siguranță posibil, deoarece nu toată lumea a lucrat într-un loc de muncă esențial sau a pierdut un loc de muncă în timpul pandemiei sau, mai rău, a pierdut un membru al familiei din cauza virusului.

Dar este, de asemenea, posibil ca aceștia să fi însușit arta de a vedea stresul ca pe o parte normală, acceptabilă și chiar pozitivă a vieții. Cu această viziune, spun experții, vine rezistența.  Și la fel ca piatra, hârtia, foarfeca … rezistența învinge stresul.

Atitudinea față de stres

Un studiu făcut în 1998 de către National Health Interview Survey, pe un eșantion aleatoriu de americani, arată cam care era nivelul de stress la vremea respectivă. Participanții la studiu nu au fost întrebați cât de mult se stresează și cât de bine se descurcă, ci au fost întrebați dacă cred că stresul le-a afectat sănătatea.

Peste 55% din aproape 29.000 de persoane au declarat că au fost supuse unui stres moderat până la sever în ultimele 12 luni. Aproape 34% au spus că stresul le-a afectat sănătatea într-o anumită măsură în acel an și aproximativ o pătrime dintre aceștia au spus că stresul le-a înrăutățit sănătatea.

Opt ani mai târziu, cercetătorii au comparat aceste răspunsuri cu datele naționale privind decesul pentru a vedea cine a suferit cel mai mare impact din cauza stresului. După cum era de așteptat, raportarea unor niveluri ridicate de stres a crescut riscul de deces.

Dar aici rezultatele studiului au devenit cu adevărat interesante – acel risc se aplică doar persoanelor care credeau că stresul pe care îl experimentează le dăunează semnificativ sănătatea. De fapt, riscul de deces prematur a crescut cu 43% pentru persoanele care considerau stresul negativ.

Ce s-a întâmplat cu persoanele la fel de presate, care nu considerau stresul ca fiind dăunător?

Au avut cel mai mic risc de deces, potrivit studiului, chiar mai mic decât persoanele care raportează foarte puțin stres, a spus psihologul Kelly McGonigal, care a publicat studiul în cartea sa: „Upside of Stress: Why Stress Is Good for You, and How to Fii bun la asta”.

„Cercetătorii au ajuns la concluzia că nu stresul a ucis oameni”, a scris McGonigal. “A fost combinația dintre stres și credința că stresul este dăunător. Cercetătorii au estimat că în cei opt ani în care și-au efectuat studiul, 182.000 de americani ar fi putut să moară prematur, deoarece credeau că stresul le dăunează sănătății.”

Cum poate fi abordat stresul

„Doar pentru că vă confruntați cu situații stresante nu înseamnă că stresul este dăunător”, a spus Mark Seery, profesor asociat în departamentul de psihologie de la Universitatea din Buffalo, SUNY. Seery a petrecut ani de zile studiind de ce unii oameni sunt mai rezistenți la stres decât alții.

„Modul în care oamenii experimentează stresul pare să aibă un impact asupra faptului dacă stresul este cu adevărat dăunător sau nu”, a spus Seery, adăugând că stresul este influențat de modul în care „abordăm lucrurile psihologic”.

Și asta, a spus el, „deschide ușa spre luarea în considerare a modurilor în care oamenii pot învăța să abordeze stresul”.

Cum reacționează organismul sub stres

Expertul a explicat cum reacționează organismul sub stres. Anumite părți ale creierului eliberează hormonii de stres care pregătesc corpul pentru luptă sau fugă.

Inima bate, respirația se accelerează și creierul intră în alertă maximă. Simțurile cresc, culorile și sunetele devin mai clare și mai vii. Veți obține o explozie de energie și o concentrare mai clară, astfel încât să puteți face față amenințării și să supraviețuiți.

Acest stres „bun” vă poate ajuta să luptați sau să fugiți de un atacator, dar și atunci când jucați un sport competițional, vorbiți în public, intervievați pentru un loc de muncă sau chiar să vă adaptați la o carantină pandemică.

Apoi, odată ce amenințarea imediată trece, nivelul hormonilor de stres revine la normal, fără efecte de lungă durată. Este un câștig- sau ar fi dacă l-am vedea așa.

Dar, în loc să primim un răspuns la stres, „în mod normal, interpretăm aceste schimbări fizice ca anxietate sau semne că nu facem față prea bine presiunii”, a spus McGonigal.

Stresul poate ajuta. „Gândurile sunt foarte puternice, iar cheia este să îți creezi gândurile”

Ce se întâmplă dacă considerăm că răspunsul nostru la stres este benefic – modul în care corpul ne pregătește pentru performanțe optime – la fel ca o mașină de curse profesională reglată fin, care așteaptă căderea steagului?

„Gândurile sunt foarte puternice, iar cheia este să îți creezi gândurile”, a spus Michelle Anne, specialist în neuroștiințe și leadership. „Și atunci când înveți să-ți controlezi gândurile, poți poți răspunde la stres, frică sau anxietate. Ai 100% control”.

McGonigal descrie un studiu în care studenții au fost învățați să-și regândească atitudinile față de stress, să-l privească ca un ajutor: „Cea mai fascinantă constatare pentru mine a fost modul în care s-a schimbat răspunsul la stres fizic”. Într-un răspuns tipic la stres, a explicat specialistul, ritmul cardiac crește și „vasele de sânge se constrâng”, fiind unul dintre motivele pentru care stresul cronic este legat de bolile cardiovasculare – și dăunează organismului.

„Dar în cadrul studiului, atunci când participanții consideră că răspunsul la stres este util, vasele lor de sânge au rămas relaxate”, a spus McGonigal, adăugând că este un „profil cardiovascular mult mai sănătos. De fapt, seamănă mult cu ceea ce se întâmplă în momentele de bucurie și curaj”.

Contează modul în care gândești. Stresul poate ajuta

Experimentele privind reacțiile cardiovasculare la stres efectuate în laboratorul Seery au dus la rezultate similare.

„Atât în ​​provocare, cât și în amenințare, inima bate mai repede, iar mușchiul (inimii) se contractă mai greu”, a spus el. „Dar sub amenințare, vasele de sânge sunt, în general, mai susceptibile de a se constrânge și, de fapt, îngreunează inima să pompeze sânge.

În condiții de provocare, modelul seamănă mult cu exercițiile aerobice, unde arterele din corp au tendința de a se dilata, iar inima pompează mai mult sânge”, a adăugat el.

Această schimbare biologică ar putea fi diferența între un atac de cord indus de stres la vârsta de 50 de ani și de a trăi bine în anii ’90, a spus McGonigal. „Aceasta este cu adevărat ceea ce dezvăluie noua știință a stresului – că modul în care gândești despre stres contează.”

Când stresul devine toxic

Atunci când stresul este privit prin mai mulți ochelari de culoarea trandafirului, creierul reacționează diferit, schimbând raportul dintre hormonii de stres pe care creierul îi eliberează – și asta, spun experții, poate face diferența dacă stresul devine toxic.

În timpul unei reacții mai pozitive la stres, corpul produce o cantitate mai mică de hormon ai stresului, de cortizol, care poate fi dăunător. În același timp, creierul crește producția unui alt steroid, dehidroepiandrosteron sau DHEA, care este adesea numit hormonul „anti-îmbătrânire”.

Un raport natural mai mare de DHEA la cortizol poate proteja împotriva efectelor negative ale stresului asupra organismului.

Rolul oxitocinei. Stresul poate ajuta

Bărbații din școala militară de supraviețuire care au evoluat la vârful clasei lor cu mai puțină suferință au avut un raport mai mare de DHEA și cortizol în sânge. Cu toate acestea, atunci când bărbații și femeile au considerat că nivelul lor de stres la locul de muncă este intolerabil, producția de DHEA a scăzut.

De asemenea,  în timpul stresului, organismul produce un alt hormon – oxitocina, hormonul care îi ajută pe oameni să se îndrăgostească și pe mame să aibă grijă de nou-născuți.

Atunci când acest hormon este eliberat  într-un răspuns mai pozitiv la stres, îi poate determina  pe oamenii să caute contacte sociale mai bune – acesta fiind un alt avantaj al stresului, o altă situație în care stresul poate ajuta.

„Oamenii de știință se referă la acest lucru ca răspuns la tendințe și prieteni”, scrie McGonigal în cartea sa, care „te motivează să protejezi oamenii și comunitățile de care ții. Și, mai important, îți dă curajul să faci acest lucru”.

Acesta chiar ajută creierul, potrivit specialistului Daniela Kaufer, decan asociat în funcție și profesor de biologie integrativă la UC Berkley. Kaufer își conduce propriul laborator dedicat investigării modului în care stresul afectează plasticitatea și deteriorarea creierului.

Studiile efectuate de Kaufer la animalele de laborator arată o creștere moderată activată prin stres în celulele stem dintr-o parte a creierului, care reglează învățarea emoțională și ajută la depresie. Există încă un alt beneficiu al oxitocinei eliberate în timpul unui răspuns la stres, potrivit McGonigal.

„Inima are receptori speciali pentru oxitocină, care ajută celulele cardiace să se regenereze și să se repare după orice micro-deteriorare. Când răspunsul la stres include oxitocină, stresul vă poate întări literalmente inima. Acest lucru este destul de diferit de mesajul pe care îl auzim de obicei – că stresul îți va provoca un atac de cord!”

Stresul cronic este rău

Desigur, nu există nicio modalitate de a echivala stresul tranzitoriu de zi cu zi cu impactul pe tot parcursul vieții al pierderii unei persoane dragi – -sau altor factori de stres în curs de desfășurare, cum ar fi divorțul, monoparentalitatea, pierderea locului de muncă, nesiguranța financiară și bolile cronice.

De fapt, este bine stabilit că stresul cronic care durează și durează dăunează enorm corpului, provocând multe boli și condiții existente să se înrăutățească. „Cu cât se confruntă cu adversități negative mai grave asupra vieții, cu atât se confruntă cu mai multe riscuri pentru consecințe psihologice și fizice negative în viața lor”, a spus Seery.

Un mesaj de luat în seamă

Dar cercetările sale au descoperit, de asemenea, că, dacă oamenii se confruntă cu o anumită adversitate a vieții, ei „au de fapt reacții mai puțin negative și mai pozitive” la stres. Deci, stresul poate ajuta.

“Nu este doar o linie dreaptă în care cu cât s-au întâmplat mai multe lucruri, cu atât ești mai rău”, a spus Seery. În schimb, este mai degrabă „un mediu fericit”, în care oamenii care au experimentat unele adversități în viață tind să fie mai bine într-o varietate de măsuri psihologice și fizice diferite.

„Așadar, un mesaj de luat în seamă este că, chiar dacă i s-au întâmplat cuiva lucruri rele, aceasta nu este o condamnare la moarte, asta nu înseamnă că sunt condamnați să fie dărâmați pentru totdeauna”, a spus Seery, care a întărit ideea că stresul poate ajuta.

„Acest lucru sugerează că procesul de trecere prin dificultăți, chiar dacă este rău în acest moment, poate de fapt să deschidă ușa pentru o formă esențială de creștere viitoare, o înclinație pentru reziliența viitoare, o duritate care îi face pe oameni mai capabili să facă față viitorului stres “, a spus el.

Stefan Predescu

Stefan Predescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: