Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Noi studii legate de riscul ridicat de sinucidere. Ce au descoperit cercetătorii în sânge

Noii biomarkeri serici identificați recent au potențialul de a semnala, prin intermediul testelor de sânge, că pacienții cu tulburare depresivă majoră (MDD) prezintă un risc ridicat de suicid.

Cercetătorii au descoperit că pacienții cu MDD care au murit prin sinucidere aveau o semnătură de expresie genetică în sânge diferită de pacienții cu MDD care au murit prin alte mijloace.

Semnătura includea gene implicate în modificările răspunsului la stres, inclusiv metabolismul poliaminelor, ritmul circadian, dereglarea imunitară și menținerea telomerilor.

„Acești biomarkeri din sânge reprezintă un pas important în direcția dezvoltării testelor de sânge pentru a identifica pacienții cu risc iminent de a-și pune capăt vieții. Din câte știm, acesta este primul studiu care analizează probe de sânge și creier într-o populație bine definită de MDD care demonstrează diferențe semnificative în expresia genelor asociate cu sinuciderea finalizată”, a declarat, pentru medscape.com, autorul studiului, Prof. Dr. Adolfo Sequeira, cercetător asociat în cadrul Departamentului de Psihiatrie și Comportament Uman, Școala de Medicină a Universității din California Irvine. Descoperirile au fost publicate în Translational Psychiatry.

O provocare presantă

Ratele de sinucidere în SUA au crescut cu peste 35% în ultimele două decenii, doar anul trecut înregistrându-se peste 48.000 de decese prin sinucidere. MDD este cel mai frecvent diagnostic în rândul sinuciderilor finalizate, iar identificarea persoanelor cu cel mai mare risc de suicid rămâne o „provocare urgentă”, notează cercetătorii.

Aceștia au căutat modificări ale expresiei genice asociate cu sinuciderea în eșantioanele arhivate de sânge postmortem și de creier de la adulți cu TDM care au murit prin sinucidere (TDM-S) sau prin alte mijloace (TDM-NS), precum și de la un grup de control fără boli psihiatrice.

Noi studii legate de riscul ridicat de sinucidere

În total, au existat probe de sânge și creier pentru 45 de adulți, inclusiv 53 de probe de sânge și 69 de probe de țesut din cortexul prefrontal dorsolateral (DLPFC).

În sânge, anchetatorii au identificat 14 gene care au diferențiat semnificativ MDD-S de MDD-NS. Primele șase gene exprimate diferențiat în sânge au fost PER3, MTPAP, SLC25A26, CD19, SOX9 și GAR1.

În plus, patru gene au prezentat modificări semnificative în creier și sânge între grupurile MDD-S și MDD-NS. SOX9 a scăzut și PER3 a crescut în MDD-S atât în probele de sânge, cât și în cele de creier, în timp ce CD19 și TERF1 au crescut în sânge, dar au scăzut în DLPFC.

S-a demonstrat că SOX9, un marker astrocitar în creier și un marker al celulelor B în sânge, este diminuat în MDD-S în comparație cu controalele din cortexul prefrontal.

În studiul actual, cercetătorii au constatat că expresia SOX9 a fost semnificativ redusă atât în sânge, cât și în creier la MDD-S în comparație cu MDD-NS, „sugerând dereglementări imune/astrocitare similare în sinucidere, care ar putea fi investigate în continuare”.

Semnături potențiale, ținte potențiale

PER3 este o genă a ritmului circadian implicată în tulburările de somn asociate cu modificări ale ritmurilor circadiene și se crede că sporește susceptibilitatea la MDD.

S-a demonstrat anterior că mutațiile în PER3 modifică mai multe sisteme, inclusiv răspunsul la antidepresive; iar expresia crescută în sânge a PER1 a fost legată de suicidalitatea la femei, notează cercetătorii.

Implicarea mai multor gene mitocondriale în sinucidere

De asemenea, au existat niveluri semnificativ mai ridicate ale doi markeri inflamatori (genele CD19 și CD6) în sângele pacienților cu MDD-S în comparație cu pacienții cu MDD-NS.

O altă constatare „semnificativă” a fost implicarea mai multor gene mitocondriale în sinucidere, notează cercetătorii.

Două gene nucleare care codifică proteinele localizate în mitocondrii MTPAP (o poli(A) polimerază mitocondrială) și transportatorul mitocondrial de poliamină SLC25A26 au fost crescute în sângele pacienților cu MDD-S în comparație cu cei cu MDD-NS și cu cei de control, sugerând că „modificările mitocondriale ar putea fi folosite ca potențiale semnături pentru a diferenția pacienții cu MDD-S de cei cu MDD-NS și, de asemenea, de cei de control”.

Aceștia adaugă că genele care s-au dovedit a fi dereglate în sinucidere reprezintă potențiale ținte pentru viitoarele terapii medicamentoase pentru prevenirea sinuciderii și ar putea fi, de asemenea, folosite pentru a dezvolta un test molecular pentru a identifica persoanele cu risc ridicat de sinucidere.

Natalia Brahaș