Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Ce se schimbă dacă nu folosim rețelele de socializare timp de o săptămână

Ce se schimbă dacă nu folosim rețelele de socializare timp de o săptămână

Rezultatele unui nou studiu care a cerut participanților să ia o pauză de o săptămână de la TikTok, Instagram, Twitter și Facebook arată efecte pozitive asupra stării de bine, depresiei și anxietății.

Solicitându-le oamenilor să înceteze să mai folosească rețelele de socializare timp de doar o săptămână ar putea duce la îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește starea de bine, depresia și anxietatea și ar putea, în viitor, să fie recomandată ca o modalitate de a-i ajuta pe oameni să își gestioneze sănătatea mintală, susțin autorii unui nou studio, citați de sciencedaily.com.

Studiul, realizat de o echipă de cercetători de la Universitatea din Bath (Marea Britanie), a studiat efectele asupra sănătății mentale ale unei pauze de o săptămână de la utilizarea rețelelor sociale. Pentru unii dintre participanții la studiu, acest lucru a însemnat eliberarea a aproximativ nouă ore din săptămâna lor, pe care altfel le-ar fi petrecut răsfoind Instagram, Facebook, Twitter și TikTok.

Rezultatele lor – publicate astăzi în revista americană Cyberpsychology, Behaviour and Social Networking – sugerează că doar o săptămână de pauză de la social media a îmbunătățit nivelul general de bunăstare al indivizilor, precum și reducerea simptomelor de depresie și anxietate.

Pauza de la rețelele de socializare îmbunătățește sănătatea mintală

Pentru studiu, cercetătorii au repartizat aleatoriu 154 de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 72 de ani, care foloseau social media în fiecare zi, fie într-un grup de intervenție, în care li s-a cerut să nu mai folosească toate mediile sociale timp de o săptămână, fie într-un grup de control, în care puteau continua să deruleze în mod normal. La începutul studiului, au fost luate scoruri de referință pentru anxietate, depresie și bunăstare.

Participanții au raportat că au petrecut în medie 8 ore pe săptămână pe social media la începutul studiului. O săptămână mai târziu, participanții cărora li s-a cerut să ia o pauză de o săptămână au înregistrat îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește starea de bine, depresia și anxietatea, comparativ cu cei care au continuat să utilizeze social media, ceea ce sugerează un beneficiu pe termen scurt.

Utilizarea social media este uriașă

Participanții cărora li s-a cerut să ia o pauză de o săptămână au raportat că au folosit social media timp de 21 de minute în medie, comparativ cu o medie de șapte ore pentru cei din grupul de control. Statisticile privind utilizarea rețelelor de socializare au fost furnizate pentru a verifica dacă indivizii au respectat pauza.

Cercetătorul principal de la Departamentul pentru Sănătate din Bath, Dr. Jeff Lambert, explică: „Derularea rețelelor de socializare este atât de omniprezentă încât mulți dintre noi o fac aproape fără să se gândească din momentul în care se trezesc și până când închid ochii seara.

Știm că utilizarea social media este uriașă și că există îngrijorări tot mai mari cu privire la efectele sale asupra sănătății mentale, așa că, prin acest studiu, am vrut să vedem dacă simpla solicitare a oamenilor de a lua o pauză de o săptămână ar putea aduce beneficii pentru sănătatea mentală.

Mulți dintre participanții noștri au raportat efecte pozitive de pe urma renunțării la social media, cu o stare de spirit îmbunătățită și mai puțină anxietate în general. Acest lucru sugerează că chiar și o mică pauză poate avea un impact.

Desigur, social media face parte din viață și pentru mulți oameni, este o parte indispensabilă a ceea ce sunt și a modului în care interacționează cu ceilalți. Dar dacă petreceți ore întregi în fiecare săptămână derulând și simțiți că vă afectează în mod negativ, ar putea merita să reduceți utilizarea pentru a vedea dacă vă ajută”.

Pauză de la rețelele de socializare

Echipa dorește acum să se bazeze pe studiu pentru a vedea dacă luarea unei pauze scurte poate ajuta diferite populații (de exemplu, persoanele mai tinere sau persoanele cu afecțiuni fizice și mentale). De asemenea, echipa dorește să urmărească persoanele pentru mai mult de o săptămână, pentru a vedea dacă beneficiile durează în timp. În caz afirmativ, în viitor, ei speculează că acest lucru ar putea face parte din suita de opțiuni clinice utilizate pentru a ajuta la gestionarea sănătății mintale.

În ultimii 15 ani, social media a revoluționat modul în care comunicăm, fapt subliniat de creșterea uriașă pe care au observat-o principalele platforme. În Marea Britanie, numărul adulților care utilizează social media a crescut de la 45% în 2011 la 71% în 2021. În rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 44 de ani, nu mai puțin de 97% dintre noi folosesc social media, iar scroll-ul este cea mai frecventă activitate online pe care o desfășurăm.

Sentimentul de depresie și pierderea plăcerii sunt caracteristicile de bază ale depresiei, în timp ce anxietatea se caracterizează prin îngrijorare excesivă și scăpată de sub control. Starea de bine se referă la nivelul de afectivitate pozitivă, satisfacția vieții și sentimentul de scop al unei persoane. Potrivit Mind, unul din șase dintre noi se confruntă cu o problemă comună de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea și depresia, în orice săptămână.

Ecaterina Dinescu

Ecaterina Dinescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: