Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Totul despre colagen. Cât de eficiente sunt suplimentele

Totul despre colagen. Cât de eficiente sunt suplimentele

Vă întrebați la ce este bun colagenul? Iată ce ne spune știința despre beneficiile pentru sănătate și frumusețe ale suplimentelor de colagen.

Suplimentele de colagen par să câștige teren, dar la ce este bun colagenul de fapt? Pudrele, băuturile, comprimatele și alimentele funcționale îmbogățite cu colagen se laudă cu multiple beneficii pentru sănătate, inclusiv oase mai puternice și articulații mai sănătoase. Cu toate acestea, unul dintre principalele motive pentru care aceste produse sunt populare este promisiunea de a avea o piele tânără și o frumusețe prelungită.

„Colagenul este proteina structurală care conferă pielii noastre suplețe și, de asemenea, o face să se simtă fermă. Dar, ca parte naturală a procesului de îmbătrânire, nivelurile noastre de colagen scad, iar pe măsură ce o fac, acest lucru are un impact asupra aspectului și senzației pielii, care, în timp, începe să se rideze și să se lase. De ani de zile, oamenii au fost dornici să încerce să înlocuiască o parte din acest colagen pierdut, în încercarea de a menține aspectul și senzația de sănătate a pielii”, sa explicat, pentru livescience.com, Nina Prisk, asistentă cosmetică la Update Aesthetics.

Oprirea procesului de îmbătrânire din fașă este visul multora. Dar se ridică colagenul la înălțimea așteptărilor? Și există suficiente dovezi care să susțină aceste afirmații? Înainte de a vă grăbi să vă cumpărați un supliment de colagen, trebuie să știți ce este colagenul, de unde provine și ce spune știința despre potențialele sale beneficii pentru sănătate și frumusețe.

Ce este colagenul?

Cuvântul colagen provine din limba greacă și înseamnă „lipici” – și pentru un motiv întemeiat. Potrivit unui articol publicat în Annals of Medicine, colagenul se referă la o familie de proteine care reprezintă componenta structurală primară a țesuturilor conjunctive, cum ar fi pielea și cartilajele.

Există 28 de tipuri de colagen, fiecare fiind clasificat în funcție de compoziția sa de aminoacizi. Aproximativ 90% din colagenul din organism este de tip 1, care se găsește în piele, tendoane, organe interne și părți organice ale oaselor. Marea majoritate a colagenului rămas în organism este alcătuit din următoarele tipuri:

    -Tipul 2: Se găsește în cartilaje

    -Tipul 3: Se găsește în măduva osoasă și în țesuturile limfoide

    -Tipul 4: Se găsește în membrana bazală (foi subțiri de colagen care înconjoară majoritatea tipurilor de țesuturi)

    -Tipul 5: Se găsește în păr și pe suprafețele celulelor.

În cazul în care organismul se străduiește să producă colagen în mod eficient, se poate manifesta printr-o serie de probleme de sănătate, inclusiv condrodisplazia, sindromul Ehlers-Danlos, sindromul Alport, miopatia Bethlem și unele cazuri de osteoporoză, anevrisme arteriale și discopatie intervertebrală. Producția de colagen scade, de asemenea, odată cu vârsta și expunerea la factori precum fumatul și lumina UV.

„Nivelurile noastre de colagen încep să scadă începând cu vârsta de 20 de ani. Chiar dacă acest proces este natural, el poate fi accelerat de stilul de viață și de factorii de mediu, cum ar fi expunerea la soare și o dietă proastă”, spune Prisk.

De unde provine colagenul?

Există multe modalități de administrare a colagenului, dar nu toate sunt eficiente. „Aplicarea colagenului topic pe piele nu este ideală, deoarece colagenul nu se absoarbe bine. În trecut, injectarea colagenului era folosită în îngrijirea medicală a pielii, însă acest lucru nu mai este la fel de popular deoarece, în general, nu dura la fel de mult ca și produsele de umplere și, în unele cazuri, a provocat o reacție”, a mai explicat Prisk.

Nutriția rămâne cel mai important factor în producția de colagen. Pentru a obține componentele de care are nevoie, mai întâi organismul trebuie să descompună proteinele alimentare în aminoacizi. Aminoacizii sunt cei care construiesc diferitele tipuri de proteine din organism, inclusiv colagenul.

„Multe alimente conțin nutrienții necesari pentru a forma colagenul, cum ar fi somonul, verdele cu frunze, ouăle, fructele de pădure, semințele de dovleac și multe altele. Cu toate acestea, mulți oameni nu consumă suficient din acestea în dieta lor și, prin urmare, pentru cei care doresc să își suplimenteze colagenul în continuare, suplimentele pot fi o opțiune”.

La ce este bun colagenul?

Piele

Suplimentele de colagen sunt comercializate pe scară largă către consumatori pentru presupusele beneficii în reducerea ridurilor, întinerirea pielii, inversarea îmbătrânirii pielii și umplerea pielii. Afirmațiile pot părea grandioase, dar un număr semnificativ de dovezi sugerează că acestea pot fi adevărate, spun specialiștii consultați de livescience.com.

Potrivit unei meta-analize cuprinzătoare publicată în International Journal of Dermatology, suplimentarea colagenului hidrolizat prezintă rezultate favorabile în ceea ce privește hidratarea pielii, elasticitatea și ridurile. Aceste constatări au fost consecvente în toate cele 19 studii incluse.

„Suplimentarea cu colagen specific are multe beneficii pentru piele, deoarece poate fi eficientă în stimularea fibroblastelor, care sunt celulele producătoare de collagen. Suplimentele sunt cu siguranță o modalitate rentabilă de a vedea rezultate pe termen lung dacă sunt luate în mod constant”, spune Dr. Emma Hughes, medic consultant și expert Pura Collagen. „

Păr

Colagenul ajută la creșterea părului? Componenta principală a părului este o proteină numită cheratină, care, din punct de vedere structural, este similară colagenului. Moleculele de colagen sunt alcătuite în principal din trei aminoacizi neesențiali: prolina, glicina și hidroxiprolina. Prolina este, de asemenea, principalul precursor al cheratinei. În teorie, consumul de alimente bogate în prolină ar trebui să ofere organismului dumneavoastră blocurile de construcție de care are nevoie pentru a crea păr.

Cu toate acestea, există o lipsă de studii care să dovedească această afirmație și mulți cercetători sunt sceptici în ceea ce privește legătura dintre consumul de colagen și calitatea părului. Mai mult, mulți oameni de știință avertizează împotriva credinței în astfel de afirmații nefondate, după cum se arată într-un articol pentru Journal of Cosmetic Dermatology.

Cu toate acestea, este posibil ca colagenul să ajute totuși la creșterea părului. Colagenul poate acționa ca un antioxidant și poate combate daunele cauzate de radicalii liberi. Radicalii liberi se formează în organism ca răspuns la stres, la poluanții din mediul înconjurător, la fumat, la alcool, la o dietă proastă și la mulți alți factori. Dacă sunt prea mulți, organismul intră într-o stare de stres oxidativ, care poate duce la deteriorarea ADN-ului celular și la multe boli cronice.

Potrivit unei analize publicate în International Journal of Cosmetic Science, stresul oxidativ este dăunător pentru foliculii de păr și este unul dintre motivele pentru care adulții în vârstă sunt sensibili la căderea excesivă a părului. Ca atare, suplimentarea cu colagen ar putea avea un efect benefic asupra creșterii și menținerii părului, dar sunt necesare mai multe cercetări pentru a confirma acest lucru.

Sănătatea articulațiilor

Unul dintre cele mai cercetate aspecte ale suplimentării cu colagen este efectul său asupra sănătății articulațiilor, în special în rândul sportivilor profesioniști și de agrement. Impactul repetitiv și rezistența mecanică excesivă pot avea un efect dăunător asupra sănătății musculo-scheletice în timp. Un număr semnificativ de dovezi indică consumul de colagen ca o modalitate de ameliorare a acestor probleme. De exemplu, o analiză sistematică publicată recent în revista Amino Acids demonstrează modul în care suplimentarea cu peptide de colagen poate crește rata de sinteză a colagenului și poate diminua durerile articulare percepute în rândul sportivilor.

De asemenea, numeroase studii au investigat efectul suplimentării cu colagen asupra apariției și progresiei osteoartritei și a artritei reumatoide. Aceste afecțiuni cronice fac ca colagenul din articulații să se descompună mai repede decât poate fi refăcut, ceea ce duce la dureri articulare și la scăderea mobilității. Multe studii au subliniat că ingerarea colagenului poate ajuta la ameliorarea simptomelor artritei, ca în cazul meta-analizei publicate în revista International Orthopaedics. Cu toate acestea, nu este probabil ca colagenul să înceapă să se recreeze singur pentru a inversa artrita, chiar și după ce o persoană ia suplimente orale, potrivit Arthritis Foundation.

Pe de altă parte, inserarea chirurgicală a colagenului în articulațiile artritice se poate dovedi a fi un tratament promițător pentru artrită, potrivit unui studiu publicat în revista PLOS One.

Sănătatea oaselor

S-a demonstrat că suplimentele de colagen ajută la sănătatea articulațiilor, dar există, de asemenea, dovezi că acestea pot avea un impact pozitiv și asupra sănătății oaselor. Potrivit unei analize publicate în Dental Materials Journal, peptidele de colagen derivate din piele, oase și solzi de pește pot ajuta la reglarea proliferării osteoblastelor (celule care cresc oasele) și a sintezei enzimelor care modifică colagenul la om. De asemenea, acestea pot promova procesele sănătoase de mineralizare a oaselor, prevenind potențiale fisuri și rupturi.

Alte tipuri de suplimente de colagen au prezentat, de asemenea, rezultate promițătoare. Un studiu publicat în revista Nutrients a investigat efectul administrării zilnice pe cale orală, timp de 12 luni, a 5 g de peptide de colagen asupra densității minerale osoase la femeile aflate la postmenopauză. Constatările au sugerat că această intervenție a dus la creșterea formării osoase și la reducerea degradării osoase în rândul participantelor la studiu.

Cu toate acestea, există totuși dovezi contradictorii. Un studiu publicat în revista Maturitas a testat efectul hidrolizatului de colagen obținut din gelatină asupra markerilor metabolismului osos la femeile aflate la postmenopauză cu densitate minerală osoasă scăzută și nu a constatat îmbunătățiri semnificative ale structurii osoase ale acestora.

Vindecarea rănilor

Colagenul a avut succes în tratarea rănilor și a fost folosit în acest scop de peste 2.000 de ani, potrivit unui studiu publicat în BioMedical Engineering OnLine. Colagenul este aplicat local, adesea împreună cu alte proteine structurale și antibiotice, pentru a promova vindecarea și a preveni infecțiile.

Ar trebui să luați un supliment de colagen?

 Atunci când luați în considerare acest lucru, este important să luați mai întâi în considerare modul în care dieta și stilul de viață afectează producția de colagen în corpul dumneavoastră. Dacă aveți o dietă săracă, fumați sau aveți tendința de a petrece ore lungi în soarele arzător fără a aplica protecție solară, adăugarea unui supliment poate să nu producă beneficii semnificative pentru sănătate. În acest caz, concentrarea pe schimbarea stilului de viață, mai degrabă decât pe suplimente, poate fi un prim pas excelent pentru îmbunătățirea sănătății pielii și a articulațiilor.

Dacă vă decideți să încercați suplimentele de colagen, asigurați-vă că produsul pe care îl alegeți asigură o bună absorbție a ingredientelor active.

„Vă recomand să alegeți un supliment cu peptide de colagen bioactive, care sunt capabile să supraviețuiască parțial procesului de digestie fără a se descompune. Aceste peptide supraviețuitoare sunt folosite de organism pentru a stimula celulele producătoare de colagen specifice din țesuturi, ceea ce duce la o piele frumoasă, cu aspect tineresc și la articulații sănătoase și mai puternice pentru mai mult timp”, spune Hughes”.

Suplimentul de colagen ar trebui să prezinte, de asemenea, ingrediente de înaltă calitate. „Vă recomand să căutați amestecuri de colagen care sunt curate – adică fără agenți de umplere, stabilizatori și îndulcitori – care folosesc peptide de colagen hidrolizate brevetate și produse care utilizează ingrediente de susținere cheie, cum ar fi vitamina C și biotina, care susțin producția naturală de colagen a organismului”, sugerează Hughes.

Medicul subliniază, de asemenea, importanța consecvenței: „Majoritatea suplimentelor de colagen sunt concepute pentru a fi luate zilnic. Consecvența este esențială pentru a maximiza proprietățile de sănătate, wellness și frumusețe. Dacă nu mai luați colagen în mod regulat, producția de colagen a organismului va reveni încet la ritmul său natural”.

Ecaterina Dinescu

Ecaterina Dinescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: