Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Care este cel mai bun moment al zilei pentru a face exerciții fizice

Care este cel mai bun moment al zilei pentru a face exerciții fizice

Pentru cei mai mulți dintre noi, cel mai bun moment al zilei pentru a face exerciții este simplu: Când putem. Poate că este înainte sau după muncă. Sau atunci când sala de sport oferă servicii gratuite de îngrijire a copiilor. Sau când instructorul nostru preferat predă cursul nostru preferat. De aceea o numim rutină. Și dacă rezultatele sunt aceleași, este greu de imaginat că o putem schimba, spun specialiștii consultați de medscape.com.

Dar ce se întâmplă dacă rezultatele nu sunt aceleași când faceți exerciții fizice

S-ar putea să nu fie, potrivit unui nou studiu realizat de o echipă de cercetare de la Skidmore College. Rezultatele unui program de exerciții fizice de 12 săptămâni au fost diferite pentru antrenamentele de dimineață față de cele de seară.

Femeile care s-au antrenat dimineața au pierdut mai multă grăsime, în timp ce cele care s-au antrenat seara au câștigat mai multă forță și putere în partea superioară a corpului. În ceea ce privește bărbații, îmbunătățirile în materie de performanță au fost similare indiferent de momentul în care au făcut exerciții. Dar cei care au făcut-o seara au avut o scădere semnificativă a tensiunii arteriale, printre alte beneficii.

Studiul face parte dintr-un număr tot mai mare de cercetări care arată rezultate diferite pentru diferite momente ale zilei în rândul diferitelor populații. După cum se pare, momentul în care faceți exerciții fizice poate avea în cele din urmă un efect mare. Și nu vorbim doar de forță și de pierderea de grăsime, ci și de sănătatea inimii, starea de spirit și calitatea somnului.

Care este cel mai bun moment al zilei pentru a face exerciții fizice. O descoperire accidentală

Scopul inițial al studiului Skidmore a fost de a testa un program unic de fitness cu un grup de adulți sănătoși, în formă și extrem de activi, aflați la începutul vârstei mijlocii.

Programul include patru antrenamente pe săptămână, fiecare cu un accent diferit: forță, rezistență în ritm constant, intervale de intensitate ridicată și flexibilitate (întinderi tradiționale combinate cu exerciții de yoga și Pilates).

Dar pentru că grupul a fost atât de mare – 27 de femei și 20 de bărbați au finalizat programul de 3 luni – au fost nevoiți să îi împartă în grupuri de antrenament de dimineață și de seară.

Abia când cercetătorii au analizat rezultatele au văzut diferențele dintre exercițiile de dimineață și cele de seară, spune autorul principal al studiului, Dr. Paul Arciero, profesor la Departamentul de Sănătate și Științe Fiziologice Umane, Skidmore College.

Dr. Arciero subliniază că participanții din fiecare grup au devenit mai slabi și mai puternici. Dar femeile care s-au antrenat dimineața au obținut reduceri mult mai mari ale grăsimii corporale și ale procentului de grăsime corporală decât grupul de seara. Între timp, femeile din grupul de seară au obținut câștiguri mult mai mari în ceea ce privește forța părții superioare a corpului, puterea și rezistența musculară decât omologii lor de dimineață.

În rândul bărbaților, grupul de seară a avut îmbunătățiri semnificativ mai mari în ceea ce privește tensiunea arterială, nivelul colesterolului și procentul de grăsime pe care îl ardeau pentru energie, împreună cu o scădere mai mare a senzației de oboseală.

Sincronizare strategică pentru rezultate puternice

Unele dintre aceste constatări sunt în concordanță cu cercetările anterioare. De exemplu, un studiu publicat în 2021 a arătat că abilitatea de a depune un efort ridicat și de a exprima forță și putere atinge un vârf la sfârșitul după-amiezii, cam în același timp în care temperatura corpului de bază este la punctul cel mai înalt.

Pe de altă parte, probabil că veți avea performanțe mai bune dimineața, atunci când activitatea necesită multă îndemânare și coordonare sau depinde de luarea unor decizii strategice. Constatările se aplică atât bărbaților, cât și femeilor.

Lăsând la o parte performanțele, se arată în studiu, sincronizarea exercițiilor fizice ar putea oferi beneficii puternice pentru sănătatea bărbaților cu diabet de tip 2 sau cu risc ridicat de diabet.

Un studiu din 2020 a arătat că bărbații care au făcut exerciții fizice între orele 15 și 18 au înregistrat îmbunătățiri dramatice în ceea ce privește gestionarea zahărului din sânge și sensibilitatea la insulină, în comparație cu un grup care s-a antrenat între orele 8 și 10 dimineața.

De asemenea, aceștia au pierdut mai multă grăsime în timpul programului de 12 săptămâni, chiar dacă făceau exact aceleași antrenamente.

Antrenați-vă în mod consecvent, dormiți bine

Momentul în care faceți exerciții fizice vă poate afecta calitatea somnului în multe feluri, spune Jennifer Heisz, doctor în neuroștiințe de la Universitatea McMaster, autoarea cărții Move the Body, Heal the Mind: Învingeți anxietatea, depresia și demența și îmbunătățiți concentrarea, creativitatea și somnul.

În primul rând, spune ea, exercițiile fizice vă ajută să adormiți mai repede și să dormiți mai profund noaptea. Singura excepție este dacă faceți exerciții atât de intense sau atât de aproape de ora de culcare încât ritmul cardiac este încă ridicat.

În al doilea rând, a face exerciții fizice la o oră constantă în fiecare zi ajută la reglarea ritmurilor circadiene ale organismului. Nu contează dacă exercițiul este dimineața, seara sau oriunde între ele. Atâta timp cât este previzibil, vă va ajuta să adormiți și să vă treziți la aceleași ore.

Exercițiile în aer liber sunt chiar mai bune, spune ea. Soarele este cel mai puternic regulator al ceasului circadian și funcționează în tandem cu activitatea fizică.

În al treilea rând, exercițiile fizice la anumite ore vă pot ajuta să depășiți decalajul orar sau să vă adaptați la o tură mai devreme sau mai târziu la locul de muncă.

„Exercițiile fizice la ora 7 dimineața sau între orele 13 și 16 ajută ceasul circadian să se întoarcă în timp, făcând mai ușor să vă treziți mai devreme”, spune Heisz. Dacă aveți nevoie să vă antrenați corpul să se trezească mai târziu dimineața, încercați să faceți exerciții între orele 7 și 10 p.m.

Toate exercițiile fizice sunt bune, dar sincronizarea corectă le poate face și mai bune

„Cel mai bun moment pentru a face exerciții fizice este atunci când vă puteți încadra. Trebuie să alegi momentul care se potrivește cel mai bine stilului tău de viață”, adaugă Arciero. Dar contextul contează, notează el.

Pentru cineva care are nevoie să obțină o îmbunătățire a riscului de boli cardiometabolice, studiul său arată un avantaj în a face exerciții mai târziu în timpul zilei, în special pentru bărbați.

Dacă vă concentrați mai mult pe construirea forței și a puterii părții superioare a corpului, probabil că veți obține rezultate mai bune dacă vă antrenați după-amiaza sau seara.

Iar pentru pierderea de grăsime, studiul Skidmore arată rezultate mai bune pentru femeile care au făcut antrenamente dimineața.

Titus Motreanu

Titus Motreanu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: