Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Care este cel mai bun mod de a alunga tristețea

Care este cel mai bun mod de a alunga tristețea

Care este cel mai bun mod de a îmbunătăți o dispoziție tristă? Ar putea fi orice abilitate la care credeți că vă pricepeți cel mai bine, sugerează un nou studio, realizat de Samuel Murphy, doctorand în psihologie la Universitatea de Stat din Ohio:

„Credeți că vă pricepeți la tehnicile de mindfulness? Atunci s-ar putea ca aceasta să funcționeze cel mai bine pentru dvs. Sau credeți că o abordare mai cognitivă este punctul dumneavoastră forte? Atunci folosiți-o pe aceea pentru a alunga tristețea”.

Cercetătorii au descoperit că persoanele care aveau o dispoziție tristă s-au înveselit mai repede atunci când au folosit o metodă de îmbunătățire a dispoziției despre care li s-a spus că este cea mai puternică abilitate a lor. Acești participanți și-au revenit  mai repede decât persoanele cărora li s-a cerut să folosească o abilitate despre care li s-a spus că este o slăbiciune relativă.

„Am constatat că îi ajută pe oameni să creadă că lucrează cu punctele lor forte, mai degrabă decât cu ceva ce ei consideră a fi o slăbiciune”, a declarat, pentru sciencedaily.com, Samuel Murphy, autorul principal al studiului.

Ceea ce poate fi cel mai surprinzător în legătură cu studiul, totuși, este că participanților li s-a spus la întâmplare că sunt cei mai buni la o abilitate care le sporește starea de spirit sau la cealaltă.

„Rezultatele noastre sugerează că faptul că dacă participanții erau buni sau nu la o abilitate nu era relevant. Credința că erau buni la acea abilitate a fost cea care a făcut-o eficientă”, a declarat coautorul studiului, Daniel Strunk, profesor de psihologie și șef al Laboratorului de Cercetare a Depresiei din Ohio State.

Cel mai bun mod de a alunga tristețea

Un motiv pentru importanța acestei descoperiri este faptul că, timp de mulți ani, psihoterapeuții s-au concentrat pe încercarea de a rezolva ceea ce era în neregulă cu pacienții lor. În ultimii ani, a devenit mai frecventă concentrarea asupra punctelor forte ale pacientului și utilizarea acestora pentru a-l ajuta să facă față problemelor sale, cum ar fi depresia.

Dar cercetătorii încă învață cum îi ajută pe pacienți să se concentreze pe punctele forte, a spus Strunk.

„Modul în care terapeuții încadrează tratamentul pentru un pacient poate juca un rol important în cât de bine funcționează acesta. Spunându-le pacienților că se va lucra pe punctele lor forte ar putea spori și mai mult eficiența tratamentului”, a explicat Strunk.

La studiu au participat 616 studenți. Cercetătorii le-au vorbit pe scurt participanților despre două abilități de terapie – cognitivă și de atenție – despre care au spus că ar putea fi utile în viața lor de zi cu zi. Ambele sunt folosite de terapeuți pentru a ajuta pacienții cu probleme precum depresia.

Conștientizarea și acceptarea gândurilor și sentimentelor proprii

Abilitățile cognitive au fost definite ca fiind identificarea și reevaluarea gândurilor și convingerilor negative. Competențele de mindfulness au fost definite ca fiind conștientizarea și acceptarea gândurilor și sentimentelor proprii fără a încerca să le schimbe.

Participanților li s-a dat apoi o situație ipotetică în care ar putea folosi aceste abilități – simțindu-se răniți de faptul că nu au fost invitați la un eveniment social de către un prieten – și au fost îndrumați să exerseze ambele abilități și să completeze unele măsuri privind modul în care le-au folosit.

Fiecărui participant i s-a spus în mod aleatoriu că una dintre abilități – cognitivă sau de conștientizare – era cea mai puternică sau cea mai slabă abilitate a lor și că vor folosi acea abilitate în următoarea parte a experimentului – o „inducție a stării de tristețe”.

Cercetătorii i-au întristat apoi pe participanți punându-i să își imagineze că cineva la care țineau moare, în timp ce ascultau un cântec trist, cântat la jumătate de viteză pentru a-l face să sune și mai trist.

Așa cum era de așteptat, majoritatea oamenilor au raportat o scădere semnificativă a dispoziției imediat după inducție. Participanții au fost apoi rugați să răspundă la cinci evaluări ale dispoziției în minutele de după inducerea dispoziției triste.

Cum s-a îmbunătățit starea de spirit

Toți participanții au văzut că starea lor de spirit s-a îmbunătățit treptat după ce inducția s-a încheiat. Rezultatele au arătat că faptul că li s-a cerut să folosească abilități cognitive sau de conștientizare nu a avut un efect semnificativ asupra recuperării stării de spirit – dar încadrarea în faptul că li s-a spus că este cea mai puternică sau cea mai slabă abilitate a lor a avut efect.

Participanții cărora li s-a spus că abilitatea pe care urmau să o folosească era cea mai puternică – indiferent dacă era cognitivă sau de atenție – au înregistrat o îmbunătățire mai mare a stării de spirit decât participanții care au lucrat cu o abilitate despre care li s-a spus că era cea mai slabă.

Rezultatele studiului nu pot spune cu siguranță de ce încadrarea intervenției ca fiind un punct forte a oferit rezultate mai bune.

„S-ar putea ca, dacă există această încurajare inițială la început că sunt foarte buni la o anumită strategie, acest lucru poate inspira o mai mare încredere și persistență în utilizarea acestei abilități, ceea ce duce la rezultate mai bune”, a spus Murphy. Sau s-ar putea să fie invers.

„Oamenii pot fi descurajați dacă li se spune că o anumită abilitate este punctul lor slab și nu se vor mai strădui la fel de mult sau nu vor mai fi la fel de încrezători că va funcționa”, a scompletat Strunk.

Tristețea.Există o varietate de abordări pentru îmbunătățirea sănătății mentale

Cercetătorii au spus că descoperirile ar putea fi utile pentru terapeuții care se concentrează pe dezvoltarea punctelor forte ale pacienților. „Este foarte ușor să le spui clienților că te bazezi pe punctele lor forte, așa că, dacă acest lucru sporește beneficiul, va fi important să încerci”, a spus Murphy.

Strunk a adăugat că rezultatele ar putea ajuta pe oricine se confruntă cu o problemă precum tristețea:

„Noi am studiat aici doar mindfulness și abilitățile cognitive, dar există o varietate de abordări pentru îmbunătățirea sănătății mentale, pentru a alunga tristețea. Cele care credeți că ar funcționa cel mai bine pentru dumneavoastră probabil că vor funcționa într-adevăr cel mai bine”.

Stefan Predescu

Stefan Predescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: