Stresul cronic și factorii genetici pot crește riscul de Alzheimer

Stresul cronic. O trecere în revistă a studiilor epidemiologice la om și la animale a constatat că stresul pe termen lung și factorii genetici pot acționa prin intermediul axei hipotalamo-hipofizo-suprarenale (HPA), o cale din creier care mediază răspunsurile la stres, contribuind la dezvoltarea bolii Alzheimer. Cercetătorii au propus, de asemenea, un mecanism care să explice modul în care factorii genetici pot afecta reactivitatea axei HPA și să conducă la inflamație, care este o componentă centrală a neurodegenerării.

Stresul cronic poate avea un impact asupra modului în care funcționează celulele imunitare din creier și poate crește inflamația. Variantele genetice din cadrul acestui răspuns la stres pot afecta și mai mult funcția celulelor imunitare”, a declarat într-un interviu autorul principal Ayeisha Milligan Armstrong, doctorand la Curtin Health Innovation Research Institute din Perth, Australia.

Cercetările au descoperit că stresul pe termen lung la începutul și la mijlocul vieții este din ce în ce mai mult asociat cu declinul cognitiv și cu neurodegenerarea. Există deja dovezi care sugerează că stresul cronic este un factor de risc pentru subtipul “sporadic” sau cu debut tardiv al bolii Alzheimer.

Stresul cronic. O cascadă de evenimente

Stresul activează HPA, care, la rândul său, reglează nivelurile corporale de cortizol, un hormon glucocorticoid al stresului. Nivelurile crescute de cortizol sunt frecvent observate la pacienții cu boala Alzheimer și “au o contribuție majoră la procesul bolii”, au scris autorii. De exemplu, hipocampul – o parte a creierului implicată în procesarea și formarea amintirilor – are numeroși receptori de glucocorticoizi și, prin urmare, “este deosebit de sensibil la efectele glucocorticoizilor”. Cu toate acestea, mecanismele moleculare implicate rămân puțin cunoscute, potrivit medscpe.com.

“Există o interacțiune intimă între expunerea la stresul cronic și căile care influențează reacția organismului la un astfel de stres”, a declarat principal David Groth, profesor asociat la Universitatea Curtin din Perth, Australia.

Există variații între indivizi în ceea ce privește cât de sensibili sunt la stres și la răspunsurile glucocorticoide. Factorii de mediu, cum ar fi stresul, sunt considerați a fi cel puțin parțial responsabili, la fel ca și factorii genetici, cum ar fi polimorfismele genetice și epigenetica. “Variațiile genetice din cadrul acestor căi pot influența modul în care se comportă sistemul imunitar al creierului, ducând la un răspuns disfuncțional. În creier, acest lucru duce la o perturbare cronică a proceselor cerebrale normale, crescând riscul de neurodegenerare ulterioară și, în cele din urmă, de demență”, a declarat Groth.

Expunerea timpurie sau la mijlocul vieții la stres

Cercetătorii au sugerat că aceste variații pot stimula celulele imunitare ale creierului, microglia, să provoace inflamații în creier. În mod normal, microglia este implicată în monitorizarea țesutului cerebral și în reacția la leziuni și infecții pentru a menține creierul sănătos. Cu toate acestea, într-o stare inflamatorie, microglia contribuie, în schimb, la un “mediu mai neurotoxic prin producerea de citokine proinflamatorii, prin alterarea sinaptică și prin producția redusă de factori neurotrofici protectori”, au scris autorii. Microglia poate promova, de asemenea, acumularea de beta amiloid și de proteine tau, care deteriorează țesutul cerebral și pot provoca neurodegenerare. Există diferite grupuri de microglia în creier, fiecare dintre acestea putând răspunde diferit la factorii de stres genetici și de mediu.

“Studiile de asociere la nivel de genom au constatat că, dintre genele identificate ca fiind asociate cu boala Alzheimer, 60,5% sunt exprimate în microglia”, au notat autorii.

Pentru a conecta rolurile stresului cronic și inflamației cerebrale în boala Alzheimer, cercetătorii au propus o ipoteză “cu două lovituri”: Expunerea timpurie sau la mijlocul vieții la stres pregătește microglia pentru a intra într-o stare inflamatorie ca răspuns la un stimul secundar mai târziu în viață.

Fiți atenți la stresul cronic

Pentru clinicieni, această lucrare evidențiază importanța gestionării stresului la pacienți și la familiile acestora.

“Clinicienii trebuie să fie atenți la efectele stresului asupra pacienților și a celor care îi îngrijesc și la modul în care [stresul] le poate afecta morbiditatea și mortalitatea”, a declarat într-un interviu Cynthia Munro, doctor în științe, profesor asociat de psihiatrie și științe comportamentale la Universitatea Johns Hopkins din Baltimore. Ea a adăugat că trebuie să se acorde atenție factorilor de risc modificabili, cum ar fi somnul și dieta deficitară.

Deși gestionarea stresului este importantă, asta nu înseamnă că toți cei care au experimentat stresul cronic vor dezvolta boala Alzheimer. “Stresul cronic poate altera axa HPA, dar nu o face neapărat la toată lumea. Trebuie să aibă loc o cascadă de evenimente”, a spus Munro. “Oamenii ar trebui să încerce întotdeauna să reducă efectele stresului în măsura în care pot. Stresul poate duce la o serie întreagă de rezultate negative pentru sănătate, nu doar la boala Alzheimer”.

Următorii pași

Mergând mai departe, cercetătorii intenționează să investigheze în continuare mecanismele moleculare responsabile de rolul stresului în boala Alzheimer și modul în care variantele genetice afectează neurodegenerarea, a spus Armstrong. În cele din urmă, înțelegerea modului în care stresul și genetica contribuie la boala Alzheimer poate duce la identificarea unor posibile ținte terapeutice.

Stefan Predescu