Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Patru lucruri care ne pot ajuta să ne trezim mai energici

Patru lucruri care ne pot ajuta să ne trezim mai energici

Un nou studiu identifică patru factori cheie care fac diferența în trezirea de dimineață – la un capăt al scalei, pentru a ajunge la ora prânzului alert și odihnit, iar la celălalt capăt, pentru a lupta împotriva stării de amețeală și a multiplelor apăsări ale butonului de la alarmă.

Echipa din spatele studiului spune că acești factori, independent de genetica cu care s-a născut o persoană, pot fi modificați într-o anumită măsură pentru a ne asigura că începem mai bine dimineața.

„De ce oare noi, ființele umane, fluctuăm în ceea ce privește vigilența noastră de la o zi la alta?”, se întreabă echipa de cercetători condusă de cercetătorul în neuroștiințe și în domeniul somnului Raphael Vallat de la Universitatea Berkeley din California (UC) în lucrarea publicată.

„De ce ne trezim într-o dimineață simțindu-ne alerți, dar în altă dimineață, ne zbatem în acel nivel de vigilență la trezire?”.

La studiu au participat în total 833 de persoane, dintre care majoritatea erau gemeni (acest lucru i-a ajutat pe cercetători să filtreze variațiile datorate geneticii). Timp de două săptămâni, au fost înregistrate consumul de alimente, activitatea fizică, tiparele de somn și nivelul de glucoză, în timp ce voluntarii și-au evaluat, de asemenea, vigilența în mai multe momente ale zilei.

-Primul factor care contează este profilul de somn: durata, momentul și eficiența somnului de peste zi. Dormitul mai lung și trezitul mai târziu decât în mod normal au fost asociate cu o mai bună vigilență dimineața.

-Al doilea factor a fost cantitatea de exerciții fizice pe care oamenii au făcut-o cu o zi înainte. Niveluri mai ridicate de mișcare în timpul zilei (precum și mai puțină activitate fizică pe timp de noapte) au fost asociate cu un somn mai continuu și mai puțin perturbat, ceea ce, la rândul său, a prezis o vigilență mai mare din partea participanților dimineața.

-În al treilea rând, a fost micul dejun. Mesele de dimineață cu mai mulți carbohidrați au condus la niveluri mai bune de vigilență, în timp ce mai multe proteine au avut efectul opus. Păstrând același număr de calorii în mesele furnizate, cercetătorii s-au putut concentra pe conținutul nutrițional al ceea ce se mânca.

-În cele din urmă, o creștere bruscă a nivelului de zahăr din sânge după micul dejun – testată cu ajutorul unei băuturi lichide cu glucoză pură – a fost asociată cu o vigilență redusă. Un răspuns mai scăzut al glicemiei, observat după ce participanții au luat un mic dejun bogat în carbohidrați, a îmbunătățit vigilența.

Cu alte cuvinte, modul în care organismul procesează alimentele este important, iar prea mult zahăr duce la o cădere de zahăr mai degrabă decât la o creștere de zahăr dimineața.

Alți factori care au jucat un rol în ceea ce privește vigilența zilnică au inclus starea de spirit și vârsta voluntarilor, deși aceștia nu sunt la fel de ușor de gestionat ca ora la care te culci și ce mănânci la micul dejun.

„Rezultatele noastre relevă un set de factori cheie asociați cu vigilența care, în cea mai mare parte, nu sunt fixați. În schimb, majoritatea factorilor asociați cu vigilența sunt modificabili și, prin urmare, permisivi pentru intervenția comportamentală”, scriu Vallat și colegii.

Echipa dorește să investigheze unele dintre mecanismele care stau la baza acestor asocieri pentru a aduna date mai precise; participanții au raportat nivelul lor de vigilență, care nu a fost măsurat cu ajutorul unor instrumente științifice.

Acestea fiind spuse, pe lângă raportarea comportamentelor lor zilnice, participanții au mâncat mese standardizate și au purtat un ceas de mână cu accelerometru (pentru a măsura somnul și activitatea) și un monitor continuu de glucoză (pentru a măsura nivelul de zahăr din sânge după mese), ceea ce este mai bine decât majoritatea studiilor care se bazează doar pe chestionare.

O altă provocare pentru studiile viitoare va fi determinarea modului și a motivelor pentru care dormitul mai mult și mai târziu, în raport cu norma tipică a persoanei respective, stimulează vigilența de dimineață – cel puțin în acest studiu. Știm din alte cercetări că somnul excesiv poate avea, de asemenea, un impact asupra stării de bine.

Îmbunătățirea calității somnului afectează atât de multe alte domenii ale vieții noastre, nu în ultimul rând siguranța celor care lucrează în locuri de muncă în care greșelile pot fi fatale, inclusiv a pompierilor, a asistentelor medicale și a piloților de avioane.

„Această întrebare este elementară din punct de vedere științific, dar are și o relevanță societală, având în vedere că eșecul de a menține vigilența pe parcursul zilei este un factor cauzal major al accidentelor rutiere și profesionale, fiind responsabil pentru mii de decese în fiecare an”, scriu cercetătorii:

„În plus, se estimează că somnul insuficient care duce la o vigilență scăzută în timpul zilei este responsabil pentru pierderea semnificativă a productivității la locul de muncă, utilizarea mai mare a asistenței medicale și absenteismul la locul de muncă.”

Ecaterina Dinescu

Ecaterina Dinescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: