Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Activitatea fizică îi ajută pe copii să rămână ageri din punct de vedere mental timp de zeci de ani

Activitatea fizică îi ajută pe copii să rămână ageri din punct de vedere mental timp de zeci de ani

Activitatea fizică îi ajută pe copii să dezvolte mușchi și oase puternice și reduce riscul de boli de inimă și diabet mai târziu în viață. Acum, cercetătorii din Australia dezvăluie un alt motiv pentru a vă încuraja copilul să facă mișcare: Îi poate ajuta să rămână ageri din punct de vedere mental timp de zeci de ani.

Un nou studiu a urmărit 1.200 de persoane timp de 30 de ani și a dezvăluit o legătură între condiția fizică din copilărie și performanța cognitivă la vârsta mijlocie.

Studiul a început în 1985, când participanții (pe atunci copii cu vârste cuprinse între 7 și 15 ani) au fost evaluați în ceea ce privește condiția fizică cardiorespiratorie, puterea și rezistența, și au fost măsurați pentru raportul talie/șold. Mai mult de 30 de ani mai târziu, cei cu cele mai mari scoruri de fitness și cu un raport talie/șold mai mic în copilărie au avut tendința de a obține rezultate mai bune la testele cognitive.

Importanța exercițiilor fizice

Rezultatele, publicate în Journal of Science and Medicine in Sport, subliniază importanța exercițiilor fizice nu doar pentru un corp sănătos, ci și pentru un creier sănătos. Iar pentru a profita pe deplin de beneficii, poate că ar trebui să începem încă din copilărie.

Corp în formă, creier în formă

Cercetări anterioare au asociat condiția fizică a adulților cu o performanță cognitivă mai bună și cu un risc redus de demență mai târziu în viață, deși acest studiu este primul care leagă condiția fizică din copilărie de aceste rezultate.

Această legătură a rămas chiar și după ce s-a controlat pentru factori precum performanța academică, statutul socio-economic, fumatul și consumul de alcool, spune Michele Callisaya, doctor în științe, co-autor al studiului și profesor asociat la Centrul Național pentru Îmbătrânire Sănătoasă, la Peninsula Health și Universitatea Monash din Melbourne, Australia. La studiu au colaborat și cercetători de la Universitatea din Tasmania.

Nivelurile ridicate de fitness ajută la formarea de noi neuroni, conexiuni și vase de sânge în creier, spune Callisaya, ceea ce ar putea explica efectul protector. Mai mult, comportamentele sănătoase ar putea avea mai multe șanse să se mențină dacă începem de mici, spune ea.

O descoperire surprinzătoare: În timp ce faptul de a fi în formă în copilărie a fost legat de scoruri mai mari la lucruri precum viteza de procesare și atenția, nu a avut niciun impact asupra memoriei. „Acest lucru s-ar putea datora faptului că funcțiile cognitive ale vitezei de procesare și ale atenției încep să scadă la mijlocul vieții”, spune Callisaya: „Memoria, în general, începe să scadă mai târziu”.

Sfaturi pentru părinți

Copiii cu vârsta peste 6 ani ar trebui să aibă cel puțin 60 de minute de activitate moderată spre viguroasă în fiecare zi, conform ghidurilor de activitate fizică din SUA. Acest lucru este în concordanță cu orientările australiene, de asemenea, notează Callisaya:

„Este important să ne amintim că acest lucru poate consta în a face lucruri distractive, cum ar fi alergatul în parc.  Este important să facem din activitatea fizică o experiență pozitivă și distractivă”. Și asigurați-vă că intrați acolo și alergați cu ei: Stabilirea unui exemplu bun este un factor preventiv cheie, spune ea.  

Limitați televizorul

Și iată o altă strategie: Încercați să reduceți timpul petrecut în fața ecranului. Un studiu separat din Danemarca sugerează că aceasta poate fi o modalitate eficientă de a-i face pe copii să facă mai multă mișcare. De fapt, copiii al căror timp petrecut în fața ecranului a fost limitat la 3 ore pe săptămână au avut în medie cu 45 de minute mai multă activitate fizică zilnică decât cei cărora nu li s-a impus o limită.

În mod surprinzător, cercetătorii au remarcat că limitele privind utilizarea ecranelor nu au avut niciun impact asupra activității fizice a părinților care au participat, de asemenea, la studiu – poate pentru că, în comparație cu adulții, copiii sunt mai spontani în ceea ce privește activitatea fizică.

Dacă vă gândiți în acest fel, convingerea copiilor să fie mai activi înseamnă pur și simplu să-i încurajăm pe copii să fie copii.

Ecaterina Dinescu

Ecaterina Dinescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: