Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Adăugarea de afine în alimentație poate contribui la îmbunătățirea memoriei și a funcției cerebrale

Adăugarea de afine în alimentație poate contribui la îmbunătățirea memoriei și a funcției cerebrale

Pentru adulții sănătoși de vârstă mijlocie și înaintată, adăugarea de afine în alimentație poate contribui la îmbunătățirea memoriei și a funcției cerebrale, pe lângă scăderea colesterolului LDL, sugerează o nouă cercetare.

Rezultatele unui studiu randomizat, controlat cu placebo, efectuat pe adulți cu vârste cuprinse între 50 și 80 de ani, au arătat că consumul de extract de afine liofilizate, care este egal cu o ceașcă de afine proaspete, timp de 12 săptămâni, a fost asociat cu îmbunătățirea memoriei episodice. Acest lucru a coincis cu creșterea fluxului sanguin în zonele cheie ale creierului care susțin cogniția.

„Acest studiu raportează pentru prima dată efectul suplimentării pe termen lung cu afine ca o intervenție controlată cu placebo de 12 săptămâni asupra performanțelor cognitive și a sănătății creierului”, a declarat pentru Medscape Medical News David Vauzour, cercetător principal, doctor în științe medicale la University of East Anglia Norwich Medical School, Marea Britanie.  Rezultatele au fost publicate în Frontiers of Nutrition.

Consumul de afine. Potențial neuroprotector

Afinele sunt deosebit de bogate în (poli)fenoli, cum ar fi antociani, proantocianidine (atât de tip A, cât și de tip B), flavonoli și acizi hidroxicinamici. Acești compuși sunt cunoscuți ca având efecte antioxidante și antiinflamatorii și sunt din ce în ce mai mult recunoscuți pentru potențialul lor neuroprotector.

Polifenolii cu greutate moleculară mare, cum ar fi proantocianidinele, afectează, de asemenea, microbiota intestinală și pot îmbunătăți cogniția prin modularea axei intestin-creier.

În cadrul studiului actual, 60 de adulți sănătoși (vârsta medie, 65 de ani) au consumat pulbere de afine care era echivalentă cu 100 g de afine proaspete sau un placebo corespunzător timp de 12 săptămâni.

Înainte și după intervenție, toți participanții au fost supuși unei baterii de teste cognitive în combinație cu evaluări biochimice și neuroimagistice complete.

Concentrația totală a metaboliților (poli)fenolului în plasmă a crescut cu 1,82 μM în grupul cu afine, fără a se observa nicio creștere în grupul placebo.

La momentul inițial, nu au existat diferențe semnificative în ceea ce privește perfuzia regională a creierului între grupul cu afine și cel cu placebo.

Relevanță clinică?

Modelarea liniară mixtă care controlează vârsta și educația a arătat o creștere a perfuziei între momentul inițial și cel al urmăririi în grupul cu afine, comparativ cu o scădere relativă a perfuziei în timp în grupul placebo.

În grupul de afine, s-a observat o creștere a perfuziei regionale în cortexul entorinal drept, zona accumbens și caudat. Acest lucru a fost însoțit de o memorie vizuală semnificativ îmbunătățită, așa cum a fost evaluată prin reamintirea întârziată la testul Rey Complex Figure Test (P = 0,028).

Cu toate acestea, intervenția cu afine nu a îmbunătățit alte domenii neurocognitive, cum ar fi memoria de lucru și funcționarea executivă.

Afinele pot îmbunătăți sănătatea vasculară

Grupul de afine a prezentat o scădere semnificativă a nivelului de colesterol LDL, ceea ce sugerează că afinele pot îmbunătăți sănătatea vasculară și pot contribui parțial la îmbunătățirea perfuziei cerebrale și a cogniției, notează cercetătorii.

Vauzour a avertizat că studiul s-a axat doar pe adulți sănătoși în vârstă.

„În prezent nu se știe dacă un astfel de efect poate fi transpus la o populație clinică de adulți cu deficiențe cognitive în contextul unor afecțiuni neurodegenerative, cum ar fi tulburările cognitive ușoare sau demența”, a spus el.

Consumați alimente naturale

Comentând studiul pentru Medscape Medical News, Zhaoping Li, director al Centrului de Nutriție Umană și șef al Diviziei de Nutriție Clinică, Școala de Medicină David Geffen, Universitatea California Los Angeles, a declarat că nu a fost surprinsă de aceste rezultate.

„S-a demonstrat că alimentele bogate în compuși fenolici, cum ar fi fructele de pădure și alte fructe, îmbunătățesc memoria, în special memoria vizuală. Am făcut un studiu similar cu rodie cu rezultate similar. Mesajul cheie ar trebui să fie acela că dacă mâncăm mai multe alimente naturale, cum ar fi fructele și legumele, pentru a înlocui alimentele ultraprocesate, ne va îmbunătăți sănătatea generală, dincolo de memorie”, a declarat Li, care nu a fost implicată în cercetare.

O dietă echilibrată poate contribui la scăderea riscului de declin cognitiv și demență

De asemenea, comentând rezultatele, Heather Snyder, vicepreședinte al relațiilor medicale și științifice la Asociația Alzheimer, a declarat: „Oportunitatea de a avea o dietă echilibrată poate contribui la scăderea riscului de declin cognitiv și demență. Cu toate acestea, până în prezent, nu există un singur ingredient care, prin cercetări riguroase, să fi fost găsit pentru a preveni sau a reduce riscul de demență „.

Ea a adăugat că, „având în vedere complexitatea creierului și a bolilor care cauzează demența”, este puțin probabil ca un singur aliment, ingredient sau supliment să aibă un efect semnificativ împotriva bolii.

„Deocamdată, recomandăm să ne concentrăm asupra dietei ca întreg și să încorporăm multe alimente sănătoase (legume, fructe, proteine slabe) în dieta dumneavoastră”, a spus Snyder.

Ecaterina Dinescu

Ecaterina Dinescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: