Descarcă GRATIS aplicația La Psihiatru pentru Android!

Pierderea în greutate pe termen scurt este mai ușoară decât menținerea greutății pe termen lung. Ce trebuie să învățăm

Pierderea în greutate pe termen scurt este mai ușoară decât menținerea greutății pe termen lung. Ce trebuie să învățăm

În mediul de astăzi, bogat în calorii, ultraprocesat, lipsit de mișcare, care induce stresul cronic, așa-numitul mediu „toxic”, slăbitul este o muncă grea. Dar implementarea unei abordări sănătoase și durabile care să mențină greutatea este și mai dificilă.

Pierderea în greutate pe termen scurt poate fi mai ușoară decât menținerea greutății pe termen lung

„Cei mai mulți dintre noi pot obține cu succes pierderea în greutate pe termen scurt. Dar cei care sar de la o dietă la alta, de multe ori experimentează roller coasterul metabolic cunoscut sub numele de dieta yo-yo, care ne crește hormonii foamei, ne prăbușește ratele metabolice și provoacă o spirală vicioasă de pierdere în greutate urmată de recăpătare. Chiar și cele mai multe intervenții medicale pentru a ajuta la tratarea obezității produc traiectoria tipică a pierderii rapide în greutate, urmată de un platou ponderal și apoi de o recădere progresivă în greutate.

Într-o meta-analiză a 29 de studii de pierdere în greutate pe termen lung, mai mult de jumătate din greutatea pierdută a fost recâștigată în termen de doi ani, iar la cinci ani mai mult de 80% din greutatea pierdută a fost recâștigată. Acest lucru înseamnă că, pe baza celor mai bune estimări ale noastre, doar una din cinci persoane supraponderale reușește să piardă în greutate pe termen lung”, spune Dr. Richard Joseph de la health.harvard.edu.

Ce este atât de special la cei care mențin pierderea în greutate? Ce spune Dr. Richard Joseph

Pe baza studiilor din Registrul Național de Control al Greutății, o bază de date de peste 4.000 de persoane care au menținut o pierdere de cel puțin 10% din greutatea corporală timp de cel puțin un an, avem o perspectivă asupra unor tactici testate și adevărate. Acestea includ diverse comportamente de reducere a aportului de energie – limitarea alimentelor cu conținut caloric ridicat și a băuturilor îndulcite cu zahăr, controlul porțiilor și un model de alimentație consecvent de-a lungul zilelor, creșterea consumului de fructe și legume – precum și practicarea unei activități fizice active timp de cel puțin o oră pe zi.

Acest lucru are sens și este consecvent în întreaga literatură științifică. Orice pierdere în greutate reușită necesită înclinarea și menținerea balanței spre o cheltuială energetică mai mare și un aport energetic mai mic (un bilanț energetic net negativ). Dar cum reușesc aceste persoane să mențină în timp aceste comportamente care favorizează pierderea în greutate, pentru a-și construi un stil de viață care să nu le dea senzația persistentă de lipsă de hrană, letargie și foame (foame + furie)?

Cei mai importanți factori determinanți ai menținerii pierderii în greutate sunt cei care cimentează schimbările de comportament. După cum confirmă dovezile mai recente, psihologia adecvată pentru pierderea în greutate este esențială pentru reglarea fiziologiei care susține pierderea în greutate.

Autoreglarea și autoeficacitatea sunt esențiale pentru succesul pe termen lung

Abia recent am început să evaluăm factorii psihologici și cognitivi determinanți ai menținerii pierderii în greutate. Cu toții avem dovezi anecdotice de la familie, prieteni și colegi. Dar colectarea, procesarea și analiza sistematică a experiențelor calitative, a strategiilor și a provocărilor de la cei care reușesc să mențină pierderea în greutate este dificilă.

Datele de până acum confirmă importanța autoreglementării și, în special, a automonitorizării comportamentelor de zi cu zi care determină aportul de energie și cheltuielile energetice, în special a comportamentelor alimentare. Cei care au un nivel ridicat de autoeficacitate (credința în capacitatea de a executa anumite comportamente), în special în ceea ce privește exercițiile fizice, au mai mult succes în menținerea pierderii în greutate. Și, mai recent, cercetătorii au decodificat elementele unei mentalități adecvate care insuflă o autoeficacitate ridicată pentru o constelație mai largă de comportamente importante de gestionare a greutății.

Un studiu recent a folosit învățarea automată și procesarea limbajului natural pentru a identifica temele comportamentale majore – motivații, strategii, lupte și succese – care au fost consecvente într-un grup de peste 6.000 de persoane care au reușit să piardă și să mențină cu succes peste 9 kilograme (aproximativ 20 de lire sterline) de greutate timp de cel puțin un an. În cadrul acestui grup mare, ei au sfătuit în mod constant perseverența în fața eșecurilor și consecvența în urmărirea alimentelor și monitorizarea comportamentelor alimentare, ca strategii comportamentale cheie. Și cei mai mulți dintre ei au rămas motivați reflectând la îmbunătățirea sănătății și a aspectului lor la greutatea lor mai mică.

Studiile despre pierderea în greutate

Dovezile sugerează că vârsta, sexul și statutul socio-economic nu sunt factori semnificativi în prezicerea menținerii pierderii în greutate. Dar majoritatea studiilor privind pierderea în greutate suprascriu femeile educate și cu venituri medii. Având în vedere că prevalența obezității și a comorbidităților asociate acesteia este disproporționat mai mare în rândul populațiilor mai dezavantajate din punct de vedere social și marginalizate din punct de vedere istoric, avem nevoie de date mai bogate și mai reprezentative pentru a descrie o imagine completă și incluzivă a unei psihologii de succes a pierderii în greutate.

Trebuie să înțelegem mai bine experiența trăită de toți oamenii, astfel încât să putem determina motivațiile cele mai puternice și unice, strategiile comportamentale eficiente și provocările și eșecurile probabile, în special factorii determinanți de mediu care dictează oportunitățile și barierele pentru angajarea și menținerea unui stil de viață mai sănătos.

Menținerea greutății necesită mai multe instrumente, formare și sprijin

Ceea ce putem spune cu certitudine este că, pentru oricare dintre noi și pentru toți, menținerea pierderii în greutate necesită să ne obișnuim cu disconfortul – disconfortul de a simți ocazional foamea, de a face exerciții fizice în loc să mâncăm de stres, de a descifra cu onestitate căutarea de recompense versus foamea reală și de a rezista atracției omniprezente a alimentelor ultrapalatabile.

Aceasta nu este o sarcină ușoară, deoarece merge adesea împotriva indicațiilor din mediul înconjurător, a obiceiurilor culturale, a educației în familie, a influențelor sociale și a cablurilor noastre genetice. Pentru a ne ajuta unii pe alții să obținem sănătate și să pierdem în greutate în mediul nostru modern, trebuie să învățăm și să punem în practică instrumentele psihologice care ne ajută nu numai să acceptăm, ci și să îmbrățișăm în cele din urmă acest disconfort inevitabil.

Ecaterina Dinescu

Ecaterina Dinescu

One thought on “Pierderea în greutate pe termen scurt este mai ușoară decât menținerea greutății pe termen lung. Ce trebuie să învățăm

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: