Cât de important este să respecți orele de somn. Un nou studiu arată care sunt efectele negative

Cât de important este să respecți orele de somn. Un nou studiu arată care sunt efectele negative

Somn insuficient. O noapte albă este suficientă pentru a vă perturba starea mentală și fizică de zi cu zi, potrivit unui nou studiu. Iar pierderea somnului mai multe nopți consecutiv duce la creșterea acestor efecte negative.

„Pierderea consecutivă a somnului a fost asociată cu scăderea emoțiilor pozitive, creșteri ale emoțiilor negative și o frecvență mai mare a severității simptomelor fizice”, a declarat Soomi Lee, autoarea principală a studiului publicat în Annals of Behavioral Medicine.

Lee este profesor asistent la Școala de Studii privind Îmbătrânirea, Universitatea din Florida de Sud, și director al Laboratorului Somn, Stres și Sănătate (STEALTH), studii de somn și diferiți factori care îl influențează.

Adulții ar trebui să aibă cel puțin șapte ore de somn pe noapte, dar 1 din 3 nu respectă aceste ore de somn, conform Centrului SUA pentru Controlul și Prevenirea Bolilor. Efectele negative ale somnului slab au fost bine documentate, printre acestea numărându-se o serie de afecțiuni, cum ar fi bolile cardiovasculare, diabetul, obezitatea și, potrivit altui studiu recent, demența.

Ce se întâmplă dacă dormi mai puțin de șase ore pe noapte

Noul studiu s-a axat în mod special pe efectele adverse de zi cu zi ale pierderii somnului. Mai exact, s-a urmărit ce se întâmpă dacă se doarme mai puțin de șase ore pe noapte și dacă există efecte cumulative ale pierderii repetate de somn asupra activității zilnice.

„Somnul a fost unul dintre rezultatele sub-recunoscute pentru sănătate, în ciuda faptului că somnul este foarte strâns legat de atâtea rezultate diferite pentru sănătate”, a spus Lee. Studiul a examinat datele jurnalului zilnic timp de opt zile consecutive de la 1.958 de adulți care au participat la sondajul Midlife in the United States (MIDUS) efectuat între 2004 și 2006.

Analiza a constatat că pierderea somnului chiar și pentru o noapte a dus la creșterea stării negative și scăderea stării pozitive, atât fizic, cât și mental. În plus, cu mai multe nopți consecutive de pierdere a somnului, mai ales după trei nopți, aceste efecte au fost amplificate.

„Când pierderea somnului apare aproape în fiecare zi, ceea ce înseamnă o stare cronică, atunci corpul și mintea noastră nu mai pot tolera. Cercetările arată că pierderea consecutivă a somnului are ca rezultat recuperarea incompletă și acumularea stresului și astfel ne degradează starea zilnică”, a explicat Lee.

Somn insuficient. Când se agravează problemele cauzate de somnul insuficient

Pe măsură ce numărul de zile consecutive de pierdere a somnului a crescut, severitatea impacturilor fizice adverse – inclusiv dureri corporale, probleme gastro-intestinale și simptome respiratorii, cum ar fi dureri în gât și secreția nasului – au crescut, mai arată studiul.

Lee a spus că participanții au simțit cele mai grave efecte fizice după șase zile consecutive de somn insuficient.

Dr. Bhanu Kolla, profesor asociat de psihiatrie și psihologie la Clinica Mayo, cu un interes special pentru somn, a declarat că descoperirile aprofundează înțelegerea efectelor adverse ale privării de somn:

„Acest studiu se adaugă la ceea ce știm deja: somnul este unul dintre pilonii unei bune sănătăți. Acordând atenție somnului, oferindu-ne suficientă oportunitate de a dormi, fiind conștienți că, dacă avem un somn insuficient, vom avea o stare proastă . Acest lucru se va agrava probabil cu cât dormim mai puțin. De aceea, trebuie să dăm prioritate somnului”.

Kolla a spus că ar dori să vadă cât de repede se vor stabili efectele odată ce revenim la somn normal.

Studiul, a mai spus specialistul, diferă de majoritatea cercetărilor anterioare, deoarece folosește date din lumea reală. Nu a fost un studiu făcut în laborator.

Somnul este adesea compromis din cauza altor responsabilități

Prof. Soomi Lee a mai explicat că oamenii nu înțeleg cât de important este somnul atât pentru bunăstarea zilnică, cât și pentru cea pe termen lung: „Rutinele de somn pentru adulți au efectele asupra copiilor și asupra familiilor lor. Somnul optim al adulților este important pentru sănătatea populației generale.

Trebuie să ne prioritizăm somnul în viața de zi cu zi. Pentru că suntem cu toții ocupați, somnul este adesea compromis din cauza altor responsabilități.”

Dr. Kolla a spus că studiul justifică continuarea cercetării dacă oamenii pot fi jutați să doarmă mai mult și să se vadă dacă acest lucru îi ajută să se simtă mai bine.

Soomi Lee recomandă populației să-și îmbunătățească somnul, deoarece somnul este unul dintre cei trei piloni ai sănătății, împreună cu dieta și exercițiile fizice: „Dacă păstrați o rutină regulată, care include o dietă bună și exerciții fizice, ar exista probabil un efect sinergic și asupra somnului”.

Ecaterina Dinescu

Ecaterina Dinescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: