Cum să dezvoltați obiceiuri digitale mai sănătoase: O lună de „detoxifiere digitală”

Cum să dezvoltați obiceiuri digitale mai sănătoase: O lună de „detoxifiere digitală”

La începutul lunii octombrie, timp de aproape șase ore, lumea a avut parte de o pauză forțată de la instrumentele rețelei de socializare Facebook. Cum ne-am simțit în timpul acestui proces?

Deși relativ scurtă, întreruperea Facebook a arătat „cât de dependenți suntem de social media în diferite moduri pentru a ne distrage atenția, pentru a evada, pentru a ne conecta, pentru a face față anxietății și stresului”, potrivit lui Ian Kerner, terapeut de căsătorie și familie.

Atunci când oamenii nu pot derula și posta așa cum o fac de obicei, Kerner a spus că pot deveni plictisiți și vulnerabili la emoții dificile și factori de stres – uneori fără să știe cum să le facă față.

farmec.ro - Livrăm frumusețe!

„Oamenii constată că sunt singuri cu propriile gânduri. Și, într-un fel, sunt un pic străini de ei înșiși. Înainte de social media, cred că eram mult mai buni la a fi singuri, la a găsi modalități de a ne implica și de a rămâne curioși”, a adăugat Kerner.

Un sentiment de ușurare

Natura colectivă a întreruperii i-a făcut pe unii dintre pacienții lui Kerner să se simtă eliberați, a spus el.
„Oamenii au cu siguranță o teamă de a lipsi”, a explicat Kerner. Pierderea sau spargerea unui telefon, sau faptul că un telefon moare, îi poate face pe oameni să intre în panică, a spus el, deoarece îi împiedică să știe ce se întâmplă și să fie conectați cu ceilalți.

Întreruperea, în schimb, „a oferit un mare sentiment de ușurare, pentru că toată lumea a experimentat acest lucru. Așa că oamenii nu s-au mai simțit la fel de singuri, izolați sau panicați”, a declarat Kerner pentru CNN.

Terapeutul John Duffy a relatat că a avut luni conversații similare cu clienții săi. „Odată ce oamenii și-au dat seama că ”oh, aceste rețele sunt aproape toate căzute”, a existat acest sentiment bizar, dar foarte clar de ușurare. Sentimentul a fost ”Nu mai am nimic de care să țin pasul’. Nu pierd nimic”, a declarat Duffy pentru CNN.
În timpul întreruperii, „oamenii și-au dat seama în timp real de importanța relațiilor față în față și de vidul relativ al unei conexiuni care are loc doar prin intermediul Facebook sau Instagram”, a adăugat el.

farmec.ro - Livrăm frumusețe!

Pacienții care și-au exprimat ușurarea în timpul întreruperii au luat măsuri concrete pentru a se conecta cu alții în viața reală, a spus Duffy. „Unul și-a scos un prieten la o cafea. Altul a făcut o plimbare cu un prieten”, a spus el.

Unii au ieșit din această experiență cu conștientizarea faptului că teama lor de a lipsi era nejustificată și că ar putea aborda aplicațiile cu mai multă moderație. „Cred că unii dintre noi și-au dat seama:”Sunt mult prea implicat și investit în social media în viața mea”, a spus Duffy. Oamenii și-au dat seama că „poate că pot verifica asta o dată sau de două ori pe zi, în loc de 20 sau 30 de ori pe zi”.

Social media și creierul

Cei mai mulți oameni sunt vinovați de faptul că petrec prea mult timp derulând și postând. Șapte din 10 utilizatori adulți de Facebook din SUA spun că vizitează site-ul cel puțin o dată pe zi, iar 49% declară că îl vizitează de mai multe ori pe zi, potrivit datelor Pew Research Center 2021. Aproximativ 59% dintre persoane vizitează Instagram cel puțin o dată pe zi, iar 38% o vizitează de mai multe ori pe zi.

Dar dacă unii dintre noi s-au simțit ușurați atunci când aplicațiile de socializare s-au liniștit pentru o vreme, de ce este dificil să nu ne mai verificăm feed-urile atât de frecvent?

Dr. Anna Lembke, profesor de psihiatrie și științe comportamentale la Universitatea Stanford și director medical al departamentului de medicină a dependenței de la Școala de Medicină a Universității Stanford, a analizat creierul pentru a găsi răspunsuri.

În cartea sa „Dopamine Nation”, ea a explorat modul în care supraabundența de stimuli ușor de accesat ne afectează chimia creierului și fericirea. „Smartphone-ul este acul hipodermic al zilelor noastre, livrând dopamină digitală 24 de ore din 24, 7 zile din 7 pentru o generație conectată”, a scris Lembke.

Deși „dependența de social media” nu este inclusă în prezent în „Manualul diagnostic și statistic al tulburărilor mentale”, Lembke a declarat pentru CNN că ea crede că social media poate crea dependență, pe baza experienței sale clinice și a cunoștințelor sale despre modul în care sunt legate conexiunea umană și eliberarea de dopamină.

„Putem demonstra în mod verificabil că conexiunile umane stimulează eliberarea de dopamină, care este modul în care acestea sunt de întărire, iar orice lucru care stimulează dopamina în calea de recompensă a creierului are potențialul de a crea dependență”, a explicat Lembke. Întreruperea Facebook a fost un fel de „experiment accidental în masă care, sperăm, le-a dezvăluit oamenilor cât de dependenți au devenit”, a spus Lembke.

Cum să dezvoltați obiceiuri digitale mai sănătoase

Terapeutul John Duffy a declarat că unii dintre pacienții săi petrec patru sau mai multe ore într-o zi pe rețelele de socializare – de două ori mai mult în unele cazuri extreme.

„Oamenii care stau cel mai mult pe (social media) tind să fie cei mai singuri, pentru că nu se simt conectați. Chiar dacă trimit mesaje oamenilor, chiar dacă comentează la postările oamenilor, chiar dacă postează ei înșiși, lipsește ceva din acea conexiune. Este cu adevărat digitală și nu este direct interpersonală”, a declarat el pentru CNN.

Pacienților care ar putea beneficia de acest lucru, Duffy recomandă o lună de „detoxifiere digitală” pentru a dezvolta o relație mai intenționată cu social media. „Oamenii cu care lucrez acum pur și simplu vor elimina voluntar aplicațiile de social media, aplicațiile de știri și orice altă aplicație inutilă din telefonul lor pentru o curățare de o lună”.

„Am constatat că, dacă oamenii fac o pauză de o lună, ei petrec, ca urmare, poate o treime din timpul pe care îl petreceau pe social media. De asemenea, observ o creștere a valorii și a stimei de sine care corespunde cu acest lucru”, a spus Duffy. Terapeutul de căsătorie și familie Ian Kerner le atribuie adesea pacienților săi teme pentru acasă care implică limitarea utilizării dispozitivelor în timpul petrecut cu partenerii și membrii familiei.

„Plângerea numărul unu pe care cred că o aud de la cupluri este că el sau ea este mereu la telefon”, a declarat Kerner pentru CNN. Lembke speră că întreruperea „îi va încuraja pe oameni să își planifice în mod intenționat să se abțină de la social media, și poate chiar de la telefoanele lor, pentru o perioadă de timp”.

Ea recomandă renunțarea completă la social media – fie că asta înseamnă aplicații selectate sau lăsarea telefonului deoparte cu totul – timp de o lună, timp suficient pentru ca căile de recompensă ale creierului să se reseteze.

Pentru a avea succes, a spus Lembke, este util să planifici din timp.
„Ai face-o poate împreună cu un prieten sau cu un membru al familiei, ceea ce este mai ușor decât să o faci singur. Ai avea un fel de mesaj sau alertă sau răspuns automat care să anunțe oamenii că ești offline pentru acea perioadă de timp, astfel încât oamenii să știe că nu trebuie să se întrebe unde ești, ce s-a întâmplat cu tine”, a sfătuit Lembke.

În timpul pauzei de o lună, ar trebui să planificați activități care să vă ofere „o sursă alternativă de dopamină”, cum ar fi petrecerea timpului în natură.
„Când oamenii se întorc să folosească (social media), de multe ori doar faptul că realizează cât de dependenți au devenit este o motivație pentru a folosi diferit”, a declarat Lembke pentru CNN.

Unele dintre aceste schimbări ar putea include eliminarea alertelor, trecerea la un afișaj în tonuri de gri sau stabilirea unor limite de timp sau a unor zile specifice din săptămână pentru a ne verifica feed-urile, a sfătuit ea.

Încurajarea conexiunilor semnificative online și offline

Toți experții cu care CNN a intrat în legătură au subliniat modul în care instrumentele rețelelor de socializare au multe efecte pozitive asupra societății, permițând oamenilor să rămână conectați cu cei dragi aflați la distanță și ajutându-i să se descurce mai bine din punct de vedere emoțional în timpul unei pandemii lungi, obositoare și izolatoare.

„Este important să spunem că modalitățile prin care aceste tehnologii ne permit să fim sociabili online sunt foarte puternice și pot face foarte bine”, a declarat Lembke pentru CNN.

De asemenea, nu toate conexiunile online sunt negative, la fel cum nu toate conexiunile din viața reală sunt pozitive, a mai spus Lembke. Înscrieți-vă la newsletter-ul CNN „Stres, dar mai puțin”. Ghidul nostru în șase părți vă va informa și vă va inspira să reduceți stresul și, în același timp, să învățați cum să îl valorificați.

„Există cazuri în care conexiunile noastre online pot fi mai intime, mai pozitive și mai puternice în sens bun decât conexiunile din viața reală. Dacă te duci la un cocktail și nu ai decât conversații superficiale, nici asta nu îi va face pe oameni să se simtă bine”, a spus Lembke.

În timp ce unii se luptă cu anxietatea socială în timp ce viața în persoană se reia încet-încet, avem ocazia să regândim modul în care ne implicăm unii cu alții în lumea reală.

„Ca societate, trebuie să stabilim o etichetă digitală și spații fără tehnologie, în care să ne lăsăm intenționat telefoanele acasă și să facem cu adevărat un efort pentru a fi prezenți în momentul de față în viața reală, unii cu alții”, a spus Lembke.

Stefan Predescu

Stefan Predescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: