Emoțiile la copii. Cum pot fi ajutați ca să le gestioneze

Emoțiile la copii. Cum pot fi ajutați ca să le gestioneze

Emoțiile mari pot fi înfricoșătoare. Anxietatea, tristețea, furia și multe alte emoții puternice pot declanșa rapid mecanismul de luptă sau de fugă al organismului. Acest lucru este valabil pentru adulți și, cu siguranță, pentru copiii care abia învață despre emoțiile lor și cum să le gestioneze.

Acum, că școala a început, pot apărea revărsări de emoții mari la școală și acasă. Deși fiecare situație, familie și copil diferă, iată câteva sfaturi bazate pe dovezi pentru părinți pentru a-i ajuta pe copii și adolescenți să gestioneze emoțiile mari. Ce spun specialiștii de la health.harvard.edu.

Vorbiți despre emoții

În primul rând, este util să ne amintim că emoțiile sunt normale. Cu toții le simțim – de la cele plăcute la cele stresante. Copiii beneficiază atunci când părinții vorbesc despre emoții, deoarece acest lucru ajută la normalizarea sentimentelor și îi lasă să știe că este în regulă să vorbească despre ele cu tine. Conversațiile regulate ajută, de asemenea, la dezvoltarea competenței emoționale a copiilor și a abilităților de autoreglare.

farmec.ro - Livrăm frumusețe!

Acest lucru poate fi la fel de simplu ca și etichetarea propriilor emoții atunci când apar, conectarea etichetelor emoționale cu indicii corporale specifice și discutarea strategiilor de adaptare care ar putea ajuta. De exemplu, ați putea să-i spuneți copilului dumneavoastră: „Când mă simt îngrijorat, observ că îmi tremură mușchii și vocea. Am descoperit că încercarea de a respira ritmat ajută. Ai vrea să exersezi cu mine?”

Lăsați loc pentru emoțiile dificile

Adesea, părinții nu doresc ca copilul lor să experimenteze emoții dure. Dar încearcă să te abții atunci când instinctele tale de părinte intră în acțiune pentru a spune: „Trebuie să rezolv asta!”. În timp ce sunteți o resursă și un ghid excelent pentru copilul dumneavoastră, uneori copilul dumneavoastră are nevoie ca dumneavoastră să fiți acolo. Nu subestimați niciodată puterea de a fi prezent alături de ei. S-a demonstrat că sprijinul social crește reziliența, așa că simplul fapt de a sta în liniște cu copilul dvs. poate reduce nivelul de stres al acestuia.

Ascultați-i preocupările fără să judecați. Validați experiențele lor emoționale. Chiar dacă nu simțiți neapărat același lucru, acestea sunt preocupări foarte reale pentru copilul dumneavoastră. În plus, oamenii răspund adesea la tonul celor din jur, așa că dați un model de calm. Acest lucru îi va ajuta să le arate că pot rămâne calmi, chiar și atunci când simt o furtună de emoții în interior.

Uneori, emoțiile sunt extreme și cu adevărat provocatoare pentru a fi gestionate

Copiii și părinții pot încerca diferite tipuri de strategii de coping pentru a ajuta la gestionarea emoțiilor dificile. Respirația ritmată și relaxarea musculară progresivă sunt două exemple de modalități utile pentru a calma răspunsul de luptă sau de fugă care poate urma emoțiilor mari

farmec.ro - Livrăm frumusețe!

Uneori, emoțiile sunt extreme și cu adevărat provocatoare pentru a fi gestionate. În aceste momente, împământarea este un instrument puternic pentru a-i ajuta pe copii să rămână concentrați pe prezent și să creeze o anumită distanță față de gândurile stresante. Strategiile de împământare fizică implică concentrarea asupra simțurilor sau împrejurimilor, cum ar fi concentrarea asupra senzației de respirație în timp ce fac un exercițiu de respirație sau asupra tălpilor picioarelor în timp ce merg.

O altă opțiune populară este „5-4-3-3-2-1”, în care numiți cinci lucruri pe care le puteți vedea, patru lucruri pe care le puteți simți, trei lucruri pe care le puteți auzi, două lucruri pe care le puteți mirosi și un lucru pe care îl puteți gusta. Sau ați putea atribui culori fiecărui număr.

Aruncați ancora. Gestionarea emoțiilor la copii

Ancorarea este o altă strategie care îi poate ajuta pe copii să învețe să gestioneze emoțiile copleșitoare. După cum sugerează și numele, această strategie se bazează pe vizualizarea căderii unei ancore și pe ancorarea în prezent. Există diferite versiuni ale strategiilor de ancorare. Părinții pot încerca această practică ghidată:

-În primul rând, recunoașteți că copilul dumneavoastră trece prin emoții dificile: "Văd că este dificil și, dacă îmi permiți, vreau să te ajut". Apoi, îndemnați-l pe copilul dumneavoastră să vizualizeze că aruncă o ancoră.
-Ghidați-vă copilul să își împingă picioarele în podea.
-Rugați-l să-și îndrepte coloana vertebrală și să-și observe spatele.
-Continuați să vă ghidați copilul să se împământeze prin angajarea celorlalte simțuri, cum ar fi concentrarea asupra respirației care le extinde plămânii sau asupra senzației umerilor pe măsură ce îi rostogolesc.
-Recunoașteți din nou prezența emoției mari și reflectați asupra faptului că își pot mișca corpul și își pot exercita autocontrolul în prezența acestei emoții. De exemplu: "Văd că te simți furios. Observați că aveți un corp în jurul acestei emoții. Unul pe care l-ați întins și l-ați mișcat". Îndemnați-i să continue să facă oricare dintre metodele de împământare descrise mai sus - orice strategie este cea mai utilă pentru ei.
-De asemenea, poate fi util să le reamintiți că sunteți aici cu ei: "Observați că sunt aici pentru a vă sprijini și că suntem o echipă."

Să știți că ancorarea nu este concepută pentru a face ca emoția să dispară imediat. În schimb, poate ajuta o persoană să treacă cu calm peste furtuna emoțională, astfel încât să nu se lase purtată de emoție.

Exersați aceste noi abilități

Un ultim aspect pe care îmi place să îl împărtășesc cu copiii și părinții cu care lucrez este „practica face mai bine”. Perfecțiunea este rară, dar practica repetată ajută la antrenarea creierului pentru a învăța noi abilități. Învățarea este mai ușoară în timpul momentelor de calm, așa că luați în considerare găsirea unui timp regulat pentru a practica strategiile de autoreglare în fiecare zi.

Stefan Predescu

Stefan Predescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: