Ce este cu adevărat munca emoțională și cum afectează sănătatea mintală

Ce este cu adevărat munca emoțională și cum afectează sănătatea mintală

Munca emoțională este un efort suplimentar, epuizant din punct de vedere psihologic, pe care oamenii trebuie să îl facă acasă, la serviciu sau în relații.

Ce este munca emoțională?

Munca emoțională este ceea ce sună – muncă suplimentară. Dar, în acest caz, are de-a face cu purtarea unei sarcini mai grele în ceea ce privește o povară psihologică.

Termenul a fost definit pentru prima dată la începutul anilor 1980 și, de-a lungul anilor, a fost adesea folosit pentru a desemna munca mentală suplimentară pe care o persoană – de obicei o femeie – o face în gestionarea unei gospodării.

De exemplu, unii oameni cred că include toată gândirea și planificarea care intră în viața de zi cu zi, inclusiv coordonarea programelor, amintirea zilelor de naștere și a programărilor la medic, precum și coordonarea activităților copiilor și a temelor de la școală.

Totuși, acest lucru nu este chiar corect. Munca emoțională este, de fapt, mai degrabă un proces în care oamenii trebuie să își regleze și să își gestioneze emoțiile pentru a interacționa cu alte persoane, fie că este vorba de muncă sau de o relație.

“Este activitatea mentală necesară pentru a menține relațiile și pentru a asigura buna funcționare”, spune psihologul Haley Perlus, doctor în sport și exerciții fizice din Canada.

Atunci când termenul a fost definit pentru prima dată de sociologul Arlie Hochschild, acesta se referea la locul de muncă.

De exemplu, munca emoțională ar include persoanele care lucrează în industriile de servicii și care trebuie să transmită în mod constant răspunsuri pozitive oamenilor pe care îi servesc, spune Paul Hokemeyer, PhD, psihoterapeut clinician și consultant în New York, și autor al cărții Fragile Power: Why Having Everything Is Never Enough.

Hokemeyer citează serialul HBO, White Lotus, ca fiind un bun exemplu

“În el, Murray Bartlett joacă rolul unui manager de hotel profund tulburat care trebuie să satisfacă în mod constant cererile insațiabile ale oaspeților îndreptățiți cu o aparență de grație, umilință și entuziasm”, spune Hokemeyer pentru thehealthy.com.

Alte exemple sunt angajații care lucrează în magazinele Apple, agenții de servicii pentru clienți care lucrează în call center-uri și angajații din prima linie a restaurantelor.

În esență, munca emoțională se manifestă zilnic în viața oamenilor care sunt plătiți pentru a interacționa direct cu clienții sau clienții. Este o presiune de a fi mereu “pe fază”.

Perlus adaugă că munca emoțională poate avea loc și în alte medii de lucru.

“Poate include ascunderea emoțiilor interioare și afișarea unui zâmbet fals, sau vorbirea de încurajare, cunoscută sub numele de deep acting, pentru a încerca să vă schimbați emoțiile pentru a afișa emoții pozitive în mod autentic”, spune ea.

Astăzi, însă, conceptul se referă și la relațiile personale și poate include momente în care trebuie să vă reglați propriile emoții pentru a gestiona sentimentele altor persoane. (Iată cum să recunoști un mincinos).

Iată ce trebuie să știți despre recunoașterea muncii emoționale la locul de muncă și acasă. În plus, cum și de ce ar trebui să îl evitați.

Cum să recunoașteți munca emoțională

Deși nu se încadrează în definiția tradițională, munca emoțională în relațiile romantice sau de prietenie este, de asemenea, posibilă.

Aceasta ar putea include un partener care atribuie sau face toate treburile, sau un partener care face planuri, își amintește evenimentele speciale și conduce programul familiei, în timp ce celălalt partener nu o face, spune Perlus.

Un alt exemplu include un partener sau un prieten care face compromisuri mai mult decât celălalt sau un partener care se ocupă întotdeauna de nevoile emoționale ale copiilor, în timp ce celălalt nu o face.

Unul dintre cele mai bune exemple de muncă emoțională este atunci când o persoană se descarcă în mod constant, lăsând așteptările ca cealaltă persoană să fie mereu disponibilă pentru a asculta.

“Dacă o persoană sau un partener se simte epuizat și sfârșește prin a simți sentimentele prietenului sau partenerului pentru el, acest lucru poate fi epuizant din punct de vedere emoțional și un semn de muncă emoțională”, spune Perlus.

Iată câteva semne că vă confruntați cu munca emoțională la locul de muncă sau într-o relație:

    -Vă simțiți epuizat

    -Vă simțiți epuizat(ă)

    -Vă simțiți anxios

    -Simțiți presiunea de a performa

    -Vă catastrofizați, adică atunci când credeți că se va întâmpla cel mai rău lucru absolut, chiar dacă este foarte puțin probabil sau ilogic

Cum dăunează munca emoțională sănătății mintale

Munca emoțională, ca și cea fizică, este obositoare. Ea îi secătuiește pe oameni de energie, deoarece sunt în mod constant sub presiune pentru a performa, potrivit lui Hokemeyer.

“Și în mod similar cu rănile provocate atunci când suntem epuizați fizic, munca emoțională provoacă răni psihicului nostru atunci când suntem puși într-o poziție de performanță cronică”, spune el.

“Aceste leziuni se manifestă în diverse forme de comportamente de dependență și de comportament negativ în relațiile noastre romantice și de familie.”

Un studiu publicat în revista Personnel Psychology a analizat modul în care efectele zilnice ale muncii emoționale se răsfrâng asupra vieții din afara muncii. Cercetătorii au examinat influența acțiunii zilnice de suprafață asupra epuizării emoționale, a conflictului dintre muncă și familie și a insomniei într-un studiu de teren efectuat pe 78 de șoferi de autobuz. Ei au descoperit că acest actorie a crescut fiecare dintre aceste experiențe acasă.

Munca emoțională prelungită poate duce pur și simplu la epuizare generală, potrivit unei analize din 2018 în Yonesi Medical Journal.

“Există un moment și un loc pentru a “apărea” din punct de vedere emoțional pentru echipa ta (la locul de muncă și acasă) pentru a ajuta climatul motivațional, productivitatea și pacea și fericirea generală”, spune Perlus.

“Cu toate acestea, trebuie să creăm spațiu pentru a simți ceea ce simțim cu adevărat, pozitiv sau negativ, ridicat sau scăzut.”

Ea spune că aceasta este cheia pentru a dezvolta reziliența emoțională care nu poate decât să lucreze la îmbunătățirea relațiilor.

Cum să combateți povara muncii emoționale

Pentru a vă elibera de povara muncii emoționale, Perlus vă recomandă să:

    -Vorbiți cu prietenul sau partenerul dvs. despre cum vă simțiți.

    -Folosiți afirmații de tipul “eu”, astfel încât să nu aibă impresia că îi aruncați insulte, ci mai degrabă că exprimați ceea ce aveți nevoie și ceea ce simțiți. De exemplu, ați putea spune ceva de genul: “Simt că dedic mult timp treburilor casnice și am nevoie de mai mult ajutor în acest sens” sau “Mă simt copleșit când este nevoie în mod constant de sprijin emoțional”.

   -Stabiliți limite în relațiile dvs. în general.

   – Explicați cum vă afectează munca emoțională și spuneți-i prietenului sau partenerului dumneavoastră schimbările pe care ați dori să le vedeți.

“În acest fel, poți aduce la cunoștință provocările cu care te confrunți și, sperăm, prietenul sau partenerul tău își va schimba acțiunile, iar tu nu vei mai simți povara travaliului emoțional”, spune Perlus.

Iar când vine vorba de munca emoțională la locul de muncă, Hokemeyer recomandă eliberarea tensiunii prin efort fizic.

“Așa că faceți o plimbare prin parcare după serviciu, alergați, faceți 15 minute de stretching”, spune el. “Să vorbești cu alții este, de asemenea, important pentru a descărca energia negativă pe care o captezi din cauza faptului că ești prea împovărat de munca emoțională.”

Ecaterina Dinescu

Ecaterina Dinescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: