7 motive pentru care te tot gândești la cineva. Cum să te oprești

7 motive pentru care te tot gândești la cineva. Cum să te oprești

Există o persoană specială care îți domină gândurile? Iată de ce se întâmplă acest lucru și cum să nu te mai gândești la ea, potrivit terapeuților.

De ce este greu să nu te mai gândești la cineva

Cât de dificil este să nu te mai gândești la oameni se reduce la cine au fost pentru tine și ce au însemnat pentru tine în viața ta la momentul respectiv, potrivit lui Jane Greer, terapeut matrimonial și familial din New York și autoare a cărții What About Me?

Poate că o fostă iubire v-a oferit viziuni de veșnicie. Poate că un prieten v-a oferit alinare în momentul în care ați avut nevoie. Există multe motive pentru care oamenii continuă să se gândească la ceilalți, chiar și atunci când nu vor să o facă.

Și nu sunt doar legăturile din trecut care pot rula în buclă în mintea ta. Poți rumega și la noii prieteni și cunoștințe.

Vestea bună este că a face acest lucru ocazional este complet normal, potrivit medicului Sanam Hafeez, neuropsiholog și membru al facultății de la Universitatea Columbia din New York. Devine o problemă doar atunci când abilitățile de coping nu vă ajută și simțiți că nu vă puteți controla gândurile. Deci, de ce s-ar putea ca mintea ta să se agațe de gândurile cuiva?

Suntem cu toții oameni. Cât de greu este să nu te mai gândești la cineva

Ființele umane au nevoie de conexiune, spune Paul Hokemeyer, psihoterapeut clinician și consultant în New York și autor al cărții Fragile Power.

“Această nevoie de conectare este înrădăcinată în sistemul nostru nervos central”, spune el. “Este primitivă și instinctivă, nu rațională sau intelectuală”.

Iar calitatea și cantitatea conexiunilor emoționale au legătură cu stima de sine. Relațiile noastre umane ne permit să ne simțim în siguranță și valoroși în lume, potrivit lui Hokemeyer.

“Ele ne umplu atunci când sunt bune și ne epuizează atunci când se înrăutățesc”, spune el. “Așa că este complet firesc să ne simțim scăpați de sub control atunci când cineva care ne atinge profund intră și iese din viața noastră.”

Emoții amestecate

Unul dintre motivele pentru care este greu să nu te mai gândești la cineva, mai ales la un fost, este că trezește un amestec de sentimente.

“De exemplu, poate că perioada în care au fost în viața ta a fost o perioadă foarte fericită și, astfel, nu te poți opri să te gândești la ei și la nostalgia despre relația din trecut”, spune Dr. Hafeez.

Ceea ce au însemnat pentru tine în acel moment este o pierdere atunci când nu mai sunt în viața ta, spune Greer.

Iar gândul la ei este o modalitate de a vă aminti și de a recăpăta o parte din acel sentiment de bunăstare pe care l-ați împărtășit cu ei.

Respingere

Pare evident, dar merită menționat faptul că este greu să îți scoți pe cineva din cap dacă o relație se termină cu o respingere. Greer spune că există încă durere din cauza pierderii și poate o dorință continuă de a-i avea înapoi în viața ta.

“Atunci sunt cel mai mult în capul tău pentru că, cu cât pierderea este mai mare, cu atât vei ajunge să rumegi mai mult despre ei”, spune ea. Așadar, înțelegerea magnitudinii pierderii, fie că este vorba de o prietenie sau de o relație, și a modului în care te face să te simți în legătură cu tine însuți este importantă pentru a merge mai departe.

Probleme nerezolvate

Un alt motiv pentru care te gândești la cineva este că s-ar putea să ai probleme nerezolvate pe care nu vrei să le duci în următoarea ta relație, spune Dr. Hafeez.

“S-ar putea să ai nevoie de timp pentru a te vindeca și a face față despărțirii înainte de a merge mai departe”, spune ea. “Pentru a face acest lucru, vă recomand să vorbiți cu un terapeut sau cu un profesionist în domeniul sănătății mintale.”

Te concentrezi pe potențial

Ruminația nu este rezervată pentru relațiile trecute. Luați în considerare cât de des vă gândiți la o îndrăgostire.

Dacă nu te poți opri din a te gândi la cineva nou, s-ar putea să fie pentru că te concentrezi pe potențialul lor, spune Greer.

“Aceasta este fantezia a ceea ce ai putea avea și ceea ce tânjești, ceea ce poate simți că lipsește din viața ta, ceea ce ai fi putut avea cu altcineva”, spune Greer. “Și vezi această nouă persoană ca pe un potențial de a reexperimenta și retrăi, cu o nouă persoană, ceea ce ai avut în relația trecută.”

Amintește-ți de tine însuți la momentul respectiv

Gândurile tale non-stop pot avea mai puțin de-a face cu fostul tău iubit, ci cu tine însuți. Este posibil să vă fi plăcut persoana care erați atunci când erați cu fostul dvs. soț, potrivit Dr. Hafeez. “Este important să vă amintiți că puteți fi întotdeauna acea persoană din nou, fie că sunteți singură sau cu cineva nou”, spune ea.

Singurătate

Un alt motiv pentru care te tot gândești la oameni este singurătatea. “Persoana cu care ți-ai petrecut tot timpul a ieșit acum din viața ta și nu te poți opri să te gândești la ea”, spune Dr. Hafeez.

În loc să petreceți atât de mult timp gândindu-vă la ei și să vă simțiți singuri, mai bine mergeți la vechii prieteni și la familia pe care nu ați mai văzut-o de ceva vreme, recomandă ea.

“Este mai bine să vă reconectați cu vechii prieteni și familia decât să vă gândiți la persoana greșită”, spune Dr. Hafeez.

Cum să nu te mai gândești la cineva. Acordă-ți grație

Să știi că este posibil să îți iubești și să îți pese încă de fostul tău iubit și că este în regulă. Doar amintește-ți că dragostea nu este uneori suficientă într-o relație. Și doar pentru că pui capăt relației nu înseamnă că dragostea pe care o simți se termină, spune Dr. Hafeez.

“Așa că nu vă mai bateți pentru că vă gândiți la ei și, în timp, s-ar putea ca în cele din urmă să nu vă mai gândiți la ei în întregime”, spune ea. “Cu alte cuvinte, dacă îți concentrezi tot timpul și energia pe motivul pentru care încă te gândești la cineva, nu vei face decât să te gândești și mai mult la el.”

Hokemeyer este de acord, spunând că, cu cât încerci mai mult să alungi oamenii din conștiința ta, cu atât mai mult îți vor deturna viața. A te antrena să te îndepărtezi de gândurile legate de această persoană nu este un proces care se face peste noapte.

“Amintiți-vă că vă angajați într-un proces care va dura ceva timp pentru a se rezolva de la sine”, spune Hokemeyer.

Simțiți-vă sentimentele

Înainte de a nu te mai gândi la cineva, acordă-ți timp să te simți supărat, trist, furios sau orice altă emoție.

“Recunoașterea sentimentelor într-un mod sănătos face parte din procesul de vindecare și vă va ajuta să vă simțiți mai bine pe termen lung”, spune Dr. Hafeez. “Odată ce ai avut timp să jelești și să simți toate tipurile de emoții, acest lucru îți va atenua tristețea, te va face să te gândești mai puțin la persoana respectivă și nu vei mai avea nimic de reprodus în cap.”

Eliberați aceste sentimente

Renunță la orice furie sau resentimente pe care le-ai putea avea față de persoana respectivă.

“A te agăța de furie nu este bun pentru sănătatea ta mintală, deoarece prelungești durerea pe care ai simțit-o din cauza fostului tău soț sau a unei anumite situații, ceea ce adaugă și mai mult stres în viața ta”, spune Dr. Hafeez.

Renunțarea la furie și oferirea iertării vă permite să trăiți în momentul prezent, să vă ușurați durerea și să vă eliberați de o altă persoană.

Scrieți totul

Pregătește-te să începi un jurnal. Scrierea gândurilor și sentimentelor vă poate ajuta să le înțelegeți mai clar, să vă controlați emoțiile și să vă ajutați să vă dați seama cum să vă simțiți mai bine, potrivit Dr. Hafeez.

“Scoaterea din cap a tuturor emoțiilor acumulate îți poate vindeca inima frântă, ajutându-te astfel să nu te mai gândești la cineva”, spune ea.

Hokemeyer spune că a pune creionul pe hârtie mută experiența din partea primitivă a creierului, sistemul limbic, în cea mai sofisticată parte a creierului, cortexul prefrontal.

El sugerează să enumerați motivele pentru care relația, prietenia sau conexiunea nu a funcționat și să enumerați ce vă doare.

“Permiteți ca aceste sentimente să curgă nestingherite”, spune el. “Nu vă fie rușine să enumerați lucruri precum mândria rănită sau un ego rănit.”

În cele din urmă, faceți o listă cu lecțiile învățate și cu ceea ce puteți face mai bine în viitor.

După ce ați completat aceste trei liste, păstrați-le într-un loc pe care să le puteți revedea zilnic. Apoi, acordați-vă 90 de zile pentru a vă concentra asupra listei și pentru a da un sens experienței, recomandă Hokemeyer.

Luați în considerare ceea ce ați învățat

Greer recomandă să încerci cu adevărat să te concentrezi asupra a ceea ce a făcut ca relația sau prietenia să fie atât de specială și atât de semnificativă pentru tine. Înțelegerea acestui lucru va informa celelalte conexiuni ale tale.

În esență, povestea pe care ți-o spui ție însuți despre ceea ce a însemnat persoana respectivă pentru tine are impact. Poți folosi aceste cunoștințe pentru a-ți îndrepta viața într-o direcție pozitivă, spune Hokemeyer.

“Există motive specifice și clar articulate pentru care persoana care te obsedează a intrat în viața ta”, spune el. “În loc să permiți ca capitalul tău emoțional și intelectual să fie drenat de o serie de emoții negative, cum ar fi resentimentele, trădarea și pierderea […] concentrează-te pe lucrurile pozitive pe care le-ai învățat despre tine în acest proces.”

Rezervă-ți timp pentru a te gândi la persoana respectivă

Poate părea contraintuitiv, dar rezervarea unei anumite perioade de timp pentru a vă gândi la cineva este o tactică bună, spune Greer.

“Încearcă să îți structurezi momentul în care te vei gândi la acea persoană, astfel încât să recunoști în fața ta că ți-a lipsit și să reflectezi la ceea ce ai apreciat în relația pe care ai avut-o cu ea, în loc să o lași să-ți apară tot timpul în minte”, spune ea.

Fostul tău iubit ți-a apărut la întâmplare în minte? Îmi pare rău, dar ai planuri să te gândești la ea astăzi, după cină. Spune-ți să reziști până la ședința programată.

Acest truc vă oferă spațiul necesar pentru a vă simți sentimentele fără ca gândurile neîncetate să vă întrerupă viața activă, spune Greer.

Stabiliți limite

Un alt mod util de a nu te mai gândi la cineva este să stabilești limite cu tine însuți și, uneori, cu cealaltă persoană. (Acest lucru este valabil mai ales pentru fostele relații romantice).

De exemplu, clarificați-vă ce este cel mai bine pentru dumneavoastră, de ce aveți nevoie și ce nu aveți nevoie de la acea persoană pentru a începe procesul de a merge mai departe, spune Dr. Hafeez.

Dacă fostul tău iubit îți tot trimite mesaje, spune-i clar că, pentru a merge mai departe, nu vrei să te contacteze. Acest lucru îl va ajuta să dispară din mintea ta și îți va da timp să crești și să te vindeci, spune Dr. Hafeez.

O altă modalitate de a stabili limite: Ștergeți fotografiile vechi din telefon.

“Dacă privitul fotografiilor din trecut te declanșează și te face să te gândești constant la cineva, ștergerea lor din telefon poate fi un pas important pentru a merge mai departe și pentru a le șterge din mintea ta”, spune Dr. Hafeez.

Evitați contactul

Dacă întrerupi comunicarea și îți acorzi timp departe de persoana la care nu te poți opri să te gândești, îți permiți să te vindeci pe deplin, iar legătura romantică se va rupe în cele din urmă, potrivit Dr. Hafeez.

Acest lucru ar putea însemna să blochezi un fost prieten sau o conexiune pierdută pe social media, spune Greer. Nu trebuie să fie permanent, dar este greu să nu te mai gândești la cineva dacă pozele și actualizările sale sunt mereu pe cronologia ta.

Aveți grijă și distrageți-vă atenția

Răsfățându-vă în “timp pentru voi” sau de îngrijire de sine vă poate face, de asemenea, să vă simțiți mai puțin stresat și vă poate întineri mintea, spune Dr. Hafeez.

“Concentrează-te pe obiectivele personale și pe momentul prezent pentru a te ajuta să profiți la maximum de viața ta și să ajungi din nou în acel loc fericit”, spune ea.

Acest lucru ar putea însemna să vă întâlniți, să începeți o rutină de antrenament sau să vă înscrieți la un curs de artă. Luând măsuri active pentru a te concentra pe tine este o modalitate bună de a scoate pe cineva din mintea ta și de a te prioritiza.

“Petreceți timp cu familia și prietenii, încercați un restaurant nou sau bucurați-vă de o zi de sterilizare”, spune Dr. Hafeez. “Orice ai face, oferă-ți iubire și atenție pentru a-ți elibera mintea și a te concentra pe tine.”

Concentrează-te pe alte relații

Greer sugerează să te uiți la alte relații sau prietenii din viața ta pentru a vedea dacă experimentezi același tip de sentimente pozitive care îți lipsesc de la persoana la care încerci să nu te gândești. Este posibil să vrei să deschizi din nou jurnalul pentru acest pas.

Gândește-te cum ai putea îmbunătăți acele relații sau cum ai putea chiar să cunoști oameni noi, astfel încât să nu rămâi blocat în trecut.

Este util să recunoașteți ce a făcut acea conexiune atât de semnificativă și puternică. Făcând acest lucru vă va ajuta să vă dați seama cum puteți reproduce sentimentul în relațiile actuale și cum puteți avea acest lucru în viața dumneavoastră în continuare, potrivit lui Greer.

Când să vorbești cu un profesionist

Desigur, dacă nu te poți opri să te gândești la cineva după ce ai încercat tehnicile de mai sus, ar putea fi util să vorbești cu un terapeut pentru a opri rumegarea.

“Un terapeut vă poate ajuta să vă confruntați cu sentimentele și vă poate învăța modalități de a face față emoțiilor dificile, ceea ce duce în cele din urmă la a nu vă mai gândi la cineva”, spune Dr. Hafeez. Un expert în sănătate mintală vă poate ajuta să navigați în acest proces și vă poate recomanda tratamente precum grupuri de sprijin, medicamente pentru anxietate sau antidepresive

Ecaterina Dinescu

Ecaterina Dinescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: