Dormi pentru a rezolva o problemă. Cum rezolvă creierul problemele în timpul somnului

Dormi pentru a rezolva o problemă. Cum rezolvă creierul problemele în timpul somnului

„Dormiți. Lucrurile vor arăta mai bine dimineața”. Acest sfat, adesea dat de un părinte, este spus cu dragoste și bune intenții, dar tot ne face să ne dăm ochii peste cap, pentru că vrem doar să mergem la culcare – nu să ne gândim, nu să evaluăm opțiunile. Cu siguranță nu vrem să așteptăm până mâine.

„Cu toții facem asta”, spune Dr. Robert Stickgold, profesor de psihiatrie la Harvard Medical School: „Rezolvăm problemele în timp ce dormim”.

Și mai important: așa ar trebui să facem. Creierul își face treaba pe timp de noapte de a găsi conexiuni, așa că, atunci când ne trezim, avem o altă abordare. Se poate simți ca un stres, dar, în loc să ne luptăm cu el, există modalități de a accepta revizuirea nocturnă a zilei, astfel încât să nu se transforme într-o evaluare fără somn a întregii noastre vieți. Primul pas este să înțelegem cum funcționează.

farmec.ro - Livrăm frumusețe!

Cum rezolvă creierul problemele în timpul somnului

Atunci când sunteți treaz și încercați să rezolvați o problemă dificilă, abordarea de bază este adesea să luați o bucată de hârtie și să enumerați plusurile și minusurile. Dar, de obicei, sunt prea multe elemente și nu știi cum să evaluezi suficient importanța fiecăruia, așa că „nu te ajută”, spune Stickgold.

Dar când te bagi în pat, să dormi, creierul face o triere și „trece în revistă evenimentele zilei și vede ce a rămas neterminat”, spune el. Acesta alege ceea ce are un anumit „zbucium afectiv”, emoțiile care s-au întâmplat în timpul sau la scurt timp după ce s-a petrecut ceva. Când dormi, creierul folosește aceste „etichete” de memorie ca indicatori că evenimentul a fost important și că mai sunt multe de aflat. În esență, creierul spune: „Cred că te pot ajuta”.

Dormi pentru a rezolva o problemă. Două elemente fac ca acest lucru să se întâmple

Cortexul prefrontal se închide. Această parte a creierului se ocupă de procesul decizional executiv (care include gândirea rațională și controlul impulsurilor), dar acum nu mai există o margine critică sau categorii în care să se pună ideile. Creierul poate asocia liber și, după cum spune Stickgold, „procesa în fundal”.

Iar când ajungi în stadiul REM al somnului, neuromodulatorii noradrenalină și serotonină sunt opriți. Norepinefrina sporește concentrarea asupra problemelor imediate, concrete. „Este motivul pentru care nu vrei să auzi despre „ideea genială” a cuiva atunci când te apropii de un termen limită”, spune el.

farmec.ro - Livrăm frumusețe!

Se știu puține lucruri despre ce se întâmplă atunci când serotonina este oprită, dar Stickgold sugerează că aceasta influențează creierul să identifice conexiunile mai slabe ca fiind valoroase. Cu ambele substanțe neurochimice la distanță, fragmentele de idei se pot reuni. „Aveți o descoperire îmbunătățită a asociațiilor slabe, cele pe care nu le-ați observa niciodată”, spune Stickgold.

Rezultatul este că te trezești a doua zi gândindu-te brusc: „Nu vreau să accept o slujbă în acolo” sau „da”. Se poate simți ca o decizie instinctivă, una pe care nu o poți explica neapărat. De asemenea, s-ar putea să nu fie cea finală, dar ceva s-a schimbat. „Nu ești în același loc ca atunci când te-ai culcat”, spune Stickgold, adăugând că nu se poate explica totul, iar știința nu poate calcula dacă ceea ce decizi este corect. „Este un proces non-rațional”.

Regretele încep să se strecoare, iar asta declanșează un val de adrenalină

S-ar putea să fiți o persoană care întoarce problemele la nesfârșit în așteptarea somnului. Ceea ce creierul vrea să facă înainte de a adormi este să vadă un gând și să treacă la următorul. Ceea ce s-ar putea să sfârșești prin a te agăța de un gând, apoi rumegi; regretele încep să se strecoare, iar asta declanșează un val de adrenalină, care poate dura între 10 și 15 minute pentru a se consuma, spune Stickgold.

Ajută să recunoști un gând și să îl lași să continue să se miște, similar practicii de a observa gândurile fără a le judeca în timpul meditației. Există o serie de dispozitive de imagistică care pot funcționa: să ai o bandă de bifurcație sau un balon care să îl îndepărteze, sau să îl pui pe un tee și să îl lovești în josul terenului. Principalul lucru este să realizați că simpla existență a gândului nu este o problemă.

A sta treaz pentru a lucra la o problemă nu funcționează

Dar dacă gândurile persistă, există pași de calmare. Dacă vă faceți griji dacă garajul este închis sau dacă cuptorul este oprit, în loc să continuați să vă întrebați, „nu este nimic rău să vă ridicați și să verificați”, spune Stickgold. Pentru probleme mai puțin rezolvabile imediat, păstrați un carnețel lângă pat și notați un memento pentru mâine. Dacă vă faceți griji că veți uita o anumită preocupare sau idee, acest lucru vă scoate din cap și vă garantează că o veți vedea dimineața.

Ceea ce nu ajută este să te trezești în mijlocul nopții pentru a „lucra” la o problemă. Ajungi doar să fii epuizat a doua zi dimineața și nu ești mai aproape de o decizie sau de o soluție. Răspunsul, oricât de inconfortabil s-ar putea simți inițial, este să lași parada gândurilor să mărșăluiască mai departe. Deci, mai bine dormi.

„Privește perioada de frământare ca pe un cadou”, spune Stickgold. „Își pregătește creierul pentru a lua problemele și a le alinia pentru opt ore incredibil de productive. Este un fel de eleganță într-un fel.”

Stefan Predescu

Stefan Predescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: