Raportul despre fericirea mondială. Rezultate surprinzătoare

Raportul despre fericirea mondială. Rezultate surprinzătoare

Într-o concluzie care și-a surprins chiar editorii, Raportul despre fericirea mondială din 2021 a constatat că, pe fondul dificultăților globale, satisfacția vieții auto-raportate în 95 de țări a rămas în medie constantă în 2020 față de anul precedent.

Statele Unite au văzut aceeași tendință – în ciuda tumultului societal care a generat o scădere națională a emoțiilor pozitive și o creștere a celor negative. Țara a scăzut un loc, la locul 19, în clasamentul anual al raportului, care a fost publicat sâmbătă.

Raportul este o veste bună în ceea ce privește reziliența globală, spun experții.

„Nu vreau să las impresia că totul a fost bine, pentru că nu este așa”, a declarat unul dintre editorii raportului, Jeffrey Sachs, profesor de economie la Universitatea Columbia. Dar, în timp ce utilizarea mediilor naționale maschează disparitățile individuale de bunăstare, Sachs a spus că datele sugerează că „oamenii nu și-au aruncat mâinile în sus cu privire la viața lor”.

Pandemia demonstrează că toți ar trebui să cunoaștem „primul ajutor psihologic”. Iată elementele de bază.

Raportul despre fericire se bazează pe sondajul mondial Gallup, care solicită respondenților să își evalueze satisfacția actuală a vieții pe o scară de la zero la 10 „scară”, cu un 10 reprezentând „cea mai bună viață posibilă pentru tine”. Este o „viziune mai lungă” a fericirii, așa cum a spus Sachs, iar stabilitatea sa se aliniază cu ceea ce au găsit alte sondaje Gallup din SUA și unele sondaje europene în timpul pandemiei.

De la sfârșitul lunii martie până la începutul lunii aprilie 2020, la începutul restricțiilor pandemice, 58,2% dintre respondenții SUA și-au evaluat satisfacția actuală de viață ca fiind 7 sau mai mare, a constatat Gallup.

În timp ce numărul americanilor care au raportat anxietate și simptome depresive a crescut brusc în cursul anului 2020, acest număr de satisfacții a rămas destul de uniform până în decembrie, potrivit raportului, chiar și după alte restricții Covid-19, creșteri ale pandemiei, proteste împotriva nedreptăților rasiale și a politicii, și alegeri prezidențiale divizive.

„Nu călătoriți în lume, dar este mai probabil să vă întâlniți cu vecinii în acest an”

În tot acest timp, fericirea americană așteptată a rămas ridicată: în cinci sondaje de la începutul pandemiei, între 65,8 și 69,2% dintre respondenți au spus că se așteptau ca satisfacția lor de viață să fie de 8 sau mai mult de 5 în viitor, mai mare decât înainte de pandemie . Asta sugerează un optimism pentru viitor despre care Sonja Lyubomirsky, profesor de psihologie la Universitatea din California la Riverside, spune că este „foarte, foarte adaptativ”.

„Avem cele mai masive schimbări de comportament social pe care le-am văzut vreodată în timpul vieții noastre în timpul acestei pandemii”, a spus Lyubomirsky, autorul unor cărți precum „Mitul fericirii” și „Cum fericirea”. „Așa că m-aș fi așteptat la scăderi mult, mult mai mari ale bunăstării. Și nu vedem asta”.

Oamenii se descurcă atât de bine ca înainte, explică experții, întrucât mulți s-au adaptat la noile lor situații în moduri care ar fi putut să le echilibreze bunăstarea. „Unul dintre citatele pe care le folosim este: „Nu călătoriți în lume, dar este mai probabil să vă întâlniți cu vecinii în acest an ”, a spus John Helliwell, un alt editor al raportului și profesor emerit de economie la Universitatea British Columbia.

Factorii stresori precum cei pe care i-am experimentat anul acesta pot încuraja oamenii să creeze un concept diferit, de ansamblu, al fericirii. Și acest lucru, spun psihologii, poate îmbunătăți rezistența. Probabil că ați profitat deja de ocazie pentru a vă examina propria imagine de ansamblu anul trecut, dar, dacă ați avut dificultăți și pentru că nu am terminat cu această pandemie, iată câteva strategii de ajutor.

Căutați experiențe care să inducă uimire

Când roverul Perseveranță a ajuns pe Marte pe 18 februarie, Ethan Kross, profesor și director al Laboratorului de emoții și autocontrol de la Universitatea din Michigan, a simțit ceva puternic: uimire.

„Când vă simțiți uimiți, aceasta este o emoție pe care o avem atunci când sunteți în prezența a ceva care este vast și greu de explicat”, a spus Kross, autorul recent al „Chatter”. „Nu știu cum naiba ne-am dat seama cum să aterizăm pe altă planetă, nu? Dar mă umple de uimire ”.

A aterizat, și-a amintit el, i-a amintit de imaginea mai mare a vieții (în acest caz, masivă interplanetar). „Ceea ce a arătat știința este că, atunci când experimentezi uimire, asta duce la o„ scădere a sinelui ”, a explicat Kross. „Deci propriile noastre probleme se simt mai mici prin comparație”. Se pare că perseverența l-a ajutat să convoace la fel.

Puteți găsi, de asemenea, uimire oprindu-vă la o priveliște pitorească, urmărind apusul soarelui sau văzând un copil de 1 an aflând cum să facă primii pași ezitanți. Un studiu din 2018, publicat în revista Emotion, a trimis studenți și veterani militari într-o călătorie cu rafting în apă albă și le-a cerut să înregistreze experiențele lor cu șase emoții pozitive diferite după fiecare zi pe râu. Cercetătorii au descoperit că măsura în care căprioarele s-au simțit uimite, au prezis cele mai multe modificări ale stării lor de bine și ale simptomelor de stres o săptămână mai târziu.

Căutați sprijin social și acordați-l

Nu este o surpriză faptul că, potrivit raportului de fericire din acest an, „capacitatea de a conta pe alții” a fost un sprijin „major” pentru evaluările vieții în 2020.

„Sprijinul social este de departe una dintre cele mai bune modalități de a ajuta oamenii să facă față oricărui fel de adversitate sau stres sau tragedie”, a spus Lyubomirsky, și a fost crucial în timpul pandemiei: zile de naștere, vecini care ajută bătrânii, Zoom regulat sau Înregistrări FaceTime cu prietenii.

Dar comunicarea cu ceilalți ne extinde și perspectiva. Și dacă ne confruntăm cu o problemă sau ne oprim asupra noastră, cei care ne cunosc bine văd adesea lucruri pe care noi nu le vedem.

„Alți oameni pot fi cu adevărat surse excelente de feedback pentru puterile și puterile noastre”, a spus Tasha Eurich, psiholog organizațional și autor al cărții „Insight”.

Ajutarea altora te poate scoate în afara ta și te poate ajuta și pe tine: „Efectele de fericire” globale ale generozității au crescut anul trecut, a constatat raportul, și făcând o donație corelată cu o satisfacție mai mare a vieții și un efect pozitiv. Această descoperire urmărește o serie de studii care mărturisesc creșterea bunăstării actelor de bunătate și voluntariat.

Oferă-ți o anumită distanță (psihologică)

Distanțarea psihologică se referă la „un fel de lărgire a perspectivei”, a explicat Kross. După ce am câștigat o oarecare distanță față de un factor de stres, a spus el, suntem deseori mai bine echipați pentru a ne reîncerca.

O versiune este distanțarea lingvistică, o tehnică care implică analiza situației dvs. dintr-o perspectivă de la persoana a treia, așa cum ar face un prieten apropiat, și activarea compasiunii de sine. Un studiu din 2017 publicat în Journal of Experimental Psychology General a constatat că „participanții care au prezentat o distanțare lingvistică mai mare au fost regulatori [emoționali] mai de succes”.

„Mergi la o întâlnire, nu merge bine și ai toate aceste gânduri negative de genul: „ A, a fost pentru că nu eram suficient de atrăgătoare sau nu eram suficient de interesantă. „Un prieten nu ar spune niciodată asta pentru tine, nu? ”, a spus Lyubomirsky. „Este parțial că sunt amabili, dar parțial este puțin obiectiv. Când suntem scufundați în propriile noastre probleme și ne scufundăm în gândurile noastre negative, nu luăm această perspectivă generală. ”

În timpul pandemiei, Kross a recomandat și a practicat el însuși o a doua versiune: distanțarea temporală, care presupune să ne imaginăm cum te vei simți în legătură cu un factor de stres actual în viitor, poate un an de acum, după ce a trecut.

Reevaluează și caută sens

„Oamenii sunt mașini care fac sens”, a spus Eurich, iar găsirea unui sens pozitiv relevant personal în încercarea experiențelor – o tehnică cunoscută sub numele de reevaluare pozitivă – vă poate lărgi și stimula perspectiva. O revizuire din 2015 a studiilor efectuate pe adulți în vârstă a arătat că reevaluarea pozitivă este „o strategie de adaptare a coping-ului pentru adulții în vârstă cu beneficii pe scară largă”, inclusiv pentru sănătatea fizică.

Eurich a recomandat să reflectăm la întrebări precum „Care sunt punctele forte sau punctele de vedere cu care m-am prezentat în fața situației?” sau „Ce am învățat despre mine sau despre cele mai importante relații ale mele?” și luând în considerare cum, pe fondul unei experiențe dificile, s-ar putea să vă ajutați viitorul sinelui. Reflectând la astfel de întrebări, a spus ea, poate dezvălui creșterea sau beneficiile pe care persoana nu le-a luat în considerare, chiar dacă „nu își schimbă realitatea negativă”. O nouă evaluare este un pas către modificarea narațiunii mai largi.

„Cele mai bune niveluri individuale de rezistență psihologică vin atunci când avem un eveniment cu adevărat oribil, cum ar fi un accident de mașină sau moartea unei persoane dragi [și] transformăm asta într-o poveste despre „Știi, acest lucru foarte rău s-a întâmplat. A fost foarte greu. Și am reușit să-l trec, și iată ce am făcut pentru a scăpa de el” , a spus Daniel Aldrich, directorul programului de studii de securitate și reziliență de la Universitatea Northeastern. „Spre deosebire de a spune: „ Sunt în continuare acea persoană blocată în casa mea ” sau „ Sunt în continuare persoana neliniștită de îmbolnăvirea părinților mei. „Este greu să menții această narațiune și să simți că merg mai departe”.

Desigur, schimbarea unei narațiuni nu este ușoară și s-ar putea să nu fie întotdeauna fezabilă.

Dar Kross, la rândul său, întâmpină o posibilă narațiune alternativă despre rezistența la pandemie.

„Discursul din acest moment este atât de negativ, și din motive foarte bune. Dar cred că aceasta este o poveste despre speranță. Fără a respinge suferința foarte reală a Statelor Unite, vedeți dovezi ale unei societăți care nu se destramă”.

Sursa: washingtonpost.com

Ecaterina Dinescu

Ecaterina Dinescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: