farmec.ro - Livrăm frumusețe!
Stiri

Ciugulitul continuu și mâncatul pe apucate ne îngrașă fără să ne dăm seama

Specialist în nutriție, diabet și boli metabolice, Dr. Laura Ene spune că de vină pentru kilogramele în plus sunt apucăturile proaste pe care le avem, stilul de viață total haotic și faptul că mâncăm compulsiv și cedăm cu ușurință tentațiilor: „Nu e ușor să-ți menții greutatea, dacă nu privești asta ca pe un stil de viață”.

Dr. Laura Ene a povestit, pentru evz.ro, că în adolescență se apuca „de câte o dietă în fiecare dimineață, rezistam eroic fără hrană până seara, când mă răzbea foamea și mâncam tot ce prindeam prin frigider”. Ulterior, în facultate, evita să iasă din campus sau să socializeze pentru că nu se simțea bine în propria piele și-și cumpăra haine mai largi ca să-și ascundă kilogramele în plus.

farmec.ro - Livrăm frumusețe!

Astăzi însă are silueta unui manechin. „Îmi permit să mănânc orice și asta vreau să vă îndrum și pe voi. Asta este, de fapt, cheia: să faci alegerile inteligente și potrivite, pentru că puteți mânca orice, ca și mine, fără să se cunoască pe cântar. Și spun asta din perspectiva unei femei care a avut o oscilație de greutate de 20 de kilograme în viața ei. (…) Am căzut în toate capcanele dietelor, le-am încercat pe toate, de la supa de varză la apa cu lămâie, care mi-a dat gastrită”, a mai spus Dr. Laura Ene pentru evz.ro.

Îi place mâncarea

libris.ro

„Vorba poetului – nimic din ceea ce este omenesc nu-mi este străin. Nici pofta, nici foamea, nici mâncatul emoțional, nici mâncatul compulsiv, nici mâncatul noaptea. (…). Vă spun că alimentele mele preferate sunt pastele carbonara și că-mi face o deosebită plăcere să mănânc un mușchi de vită cu sos gorgonzola și să beau un pahar de vin și că cele mai bune prăjituri sunt cele care înoată în ciocolată”.

Când vine vorba de diete însă, imediat îți taie elanul: „Le urăsc din tot sufletul! Nu-mi place să lucrez cu diete, deși aparent asta este ce fac în fiecare zi. Eu nu militez pentru diete. Sunt o prostie. Sunt capcane. Am jurat că nu mai țin una niciodată. Militez pentru un stil de viață sănătos. Dietele nu fac altceva decât să vină cu frustrare multă la pachet și, când se termină, se întorc toate kilogramele pierdute cu atâta chin, eventual cu suplimente”.

De ce ne îngrășăm

Dr. Laura Ene spune că „ne îngrășăm pentru că mâncăm, în perioadele stresante, alimente hipercalorice în cantități nepotrivite”. „Înmagazinăm calorii de care organismul nu are nevoie și pe care, de obicei, nu le înregistrează ca fiind hrană adevărată”. Există soluții la îndemână, dar parcă e mai simplu să cedezi tentației. „Putem alunga stresul cu un masaj relaxant, citind cartea preferată, îmbrățișând pe cineva drag, uitându-ne la un film, dar uneori pare că nimic nu se compară cu o ciocolată, cu o cupă de înghețată sau cu o porție de cartofi prăjiți”.

Ciugulitul, extrem de periculos

„Ciugulitul continuu și mâncatul pe apucate ne îngrașă fără să ne dăm seama. (…) Organismul nu tratează caloriile din ronțăieli și ciuguleli la fel ca pe cele obținute din alimente sănătoase, pline de nutrienți de calitate, depunându-le rapid. În general, aceste gustări luate în grabă nu conțin fibre, astfel încât nu ne simțim sătui după ce le consumăm, ba chiar crește probabilitatea de a mânca mai mult la mesele următoare. (…) Senzația de sațietate este strâns legată de statul la masă. Dacă te așezi pe scaun și mănânci o porție de carne, pește, cartofi, orez, salată, legume sau o ciorbă – alimente nutritive care compun o masă cu adevărat sănătoasă și sațioasă – te costă mai puține calorii decât ronțăielile din timpul zilei”, explică dr. Laura Ene.

Mituri alimentare demontate

„Chiar și cele mai sănătoase alimente ne pot îngrășa dacă nu ținem cont de cantitatea, combinațiile și momentele în care le consumăm”, arată Laura Ene. Iată care sunt câteva dintre capcanele dietelor, ascunse în alimente teoretic „sănătoase”.

Sucurile proaspete de fructe: „Prin stoarcere, din fructe rămân în principal apa și zahărul; acesta din urmă se absoarbe rapid și nu ține de foame. (…)Alege întotdeauna fructele mixate în blender, în locul celor stoarse. Spre deosebire de suc, smoothie-ul e un fel de mâncare”.

Dulciurile dietetice: „Dacă alegi dulciuri de la raftul cu produse dietetice, ar trebui să știi că, deși au mai puțin zahăr, conțin multe grăsimi și aproape tot atâtea calorii ca dulciurile normale. (…) Mai mult, ele ne induc ideea de a le consuma fără măsură, ceea ce nu este nici pe departe adevărat”. SFAT: „Prepară-ți acasă propriul desert sănătos, din iart degresat cu fructele tale preferate”.

Uleiul de măsline: „În general, uleiul de măsline este o sursă excelentă de grăsimi bune pentru sănătate, dar tot ar trebui însoțit de o etichetă de atenționare: are 900 de calorii la 100 de mililitri. (…) Ne-am creat acest obicei, de a ne întoarce cu canistre de ulei de măsline din Grecia, omițând faptul că este foarte dens caloric. Altfel spus, o lingură de ulei de măsline în salată îți adaugă câte 100 de calorii la dietă”.

Cerealele integrale: „Ocolește cerealele integrale din comerț, cu adaosuri de miere, cacao sau fructe confiate. De cele mai multe ori, conțin zahăr din belșug, care le crește nivelul caloric (…) au în jur de 300 de calorii la 100 de grame”.

Cât și cum mănânci

„Cei care reușesc să îți mențină silueta mâncând aparent orice, oricând și oricum nu trăiesc din frustrări și interdicții, ci se bucură de mâncare, dar respectă în mod natural acea măsură care nu le permite să depășească limita sațietății sau a bugetului zilnic de calorii. (…) În plus, sunt persoane foarte active, fac mișcare pentru a se menține în formă, nu fac excese culinare zilnic, iar după o perioadă de răsfăț, își diminuează porțiile fără să aibă pretenția că țin vreo dietă”, punctează Laura Ene.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *