Despre teama de examene, cu psihologul clinician Cristina Munteanu

Viața ne scoate în cale examene încă de când ne naștem. Prima respirație, cel dintâi plânset, urmate de primul pas, prima zi de grădiniță, prima zi de școală, toate aceste evenimente au în comun noutatea.

Perioadă de dinaintea examenelor este oricum o perioadă încărcată, mulți copii dintre cei de clasa a -VIII-a, respectiv a -XII-a sunt supra-aglomerați cu pregătirea pentru examen, încercând să aprofundeze cât mai multă materie , într-un timp scurt. Acest aspect înseamnă mai multă disciplină, mai puțină distracție, mai puține ore pe calculator, unii copii chiar dorm și mai puțin, tot în ideea de a avea încă o oră sau două, în plus, pentru învățat.

Sunt foarte multe schimbări în programul copiilor și această activitate intelectuală intensă suprasolicită întreg organismul.

Pregătirea psihologică pentru examen este un semn de maturitate: examenele reprezintă situații noi, excepționale, pentru care  puțini copii sunt pregătiți cu adevărat.

Indiferent că  este vorba de Evaluarea Națională, Bacalaureat, admitere la facultate, olimpiade sau diverse concursuri importante, toate necesită același nivel înalt,  de stăpânire de sine.

   CUM SE MANIFESTĂ TEAMA ?

La nivel fiziologic,  teama se manifestă prin creșterea pulsului, schimbarea culorii tenului, transpirație, se pierde pentru un timp claritatea gândirii și totul se învălmaseste în minte.

La nivel cognitiv apar o serie de gânduri exagerate, tot felul de scenarii, în care apare un blocaj și anume acela că nu-ți mai aduci aminte nimic din tot ceea ce ai învățat și gândul la eșec, gândul că vei dezamăgi, toate aceste imagini catastrofice conturează starea de anxietate.

La nivel afectiv apar emoțiile negative: frica, spaima de nereușită, senzația de a fi amenințat de a pierde o serie de beneficii, aprecierea colegilor, a cadrelor didactice, iubirea și încrederea părinților.

Pregătirea psihologică duce la formarea unor atitudini adecvate față de examen:

– cultivă gândirea pozitivă;

– autocontrolul emotional;

-susținerea concurentului la nivelul motivației optime, pentru a-l ajută să fie în cea mai bună formă a sa.

    SUGESTII  ATÂT PENTRU COPII  CÂT ȘI PENTRU PĂRINȚI:

  a) Încearcă să înveți atât cât să te simți mulțumit de ține însuți!

b) Încearcă să ierarhizezi lucrurile importante din viață ta!

c) Amintește-ți că  ești un om valoros, indiferent ce rezultat ai obține la finalul examenului!

d) Scrie 10 minute despre lucrurile care te stresează și include gândirea pozitivă în rutina ta!

e) Ca părinte, poartă o discuție cu copilul tău  și despre un eventual eșec!

f) Împărtășește din propria  ta experiență!

g) Învață-l să gândească pozitiv și explică-i mecanismele gândirii pozitive și faptul că, nu de puține ori, ne auto-sabotăm!

h) Încurajează-ți copilul să facă mișcare în aer liber!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *