Oamenii de știință dezvoltă un nou tip de analgezic din veninul de tarantulă

Analgezic. Cercetătorii de la UC Davis lucrează pentru a transforma peptidele otrăvitoare în unele utile. Aceștia se concentrează pe peptidele din veninul tarantulei verzi peruane. Această proteină minusculă are capacitatea de a bloca un canal care transmite semnale de durere. Cu toate acestea, cercetătorii trebuie să elimine efectele secundare înainte de a putea fi folosită

Veninul de tarantulă ar putea oferi sursa surprinzătoare pentru un nou tip de analgezic puternic – fără riscurile de dependență ale opioidelor – au descoperit cercetătorii. O echipă de la Universitatea Davis din California folosește tehnici de biologie computațională pentru a transforma peptidele otrăvitoare – proteine mici – în peptide utile.

O peptidă în special, care se găsește în veninul tarantulei de catifea verde peruană, poate bloca un canal care creează și transmite semnale de durere în corpul uman. Mai sunt încă multe de făcut înainte ca peptida de tarantulă să poată fi utilizată pe pacienți – echipa lucrând pentru a se asigura că nu există efecte secundare nedorite.

Analgezic din Thrixopelma pruriens

În ciuda numelui său, rara tarantulă „verde peruvian” (Thrixopelma pruriens) se găsește de fapt în Chile – unde crește până la o lungime de 2-4 centimetri. Docilă, dar sperioasă, T. pruriens este rareori ținută ca animal de companie, deoarece se va „apăra” trăgând fire de păr înțepătoare în aer la cea mai mică provocare.

Inițiativa „HEAL” – Helping to End Addiction Long-term (Ajutarea pentru a pune capăt dependenței pe termen lung) a Institutului Național de Sănătate al SUA, care are ca scop crearea de terapii non-dependente pentru combaterea durerii și care urmărește să pună capăt flagelului dependenței de opioide.

”Pentru dureri puternice, medicamente precum ibuprofenul sau aspirina nu sunt un analgezic suficient de puternic. Opioidele sunt suficient de puternice, dar au problema dezvoltării toleranței și a dependenței’, a explicat Heike Wulff, membru al echipei și farmacolog.

”Păianjenii și scorpionii au milioane de ani de evoluție care au optimizat peptidele, proteinele și otrăvurile cu molecule mici din veninul lor, de care noi putem profita’, a declarat entomologul Bruce Hammock de la UC Davis.

”Aceleași veninuri care pot provoca durere și disfuncții neurologice pot, de asemenea, să ajute nervii să funcționeze mai bine și să reducă durerea”. În studiul lor, cercetătorii au încercat să oprească semnalele de durere să călătorească de-a lungul neuronilor senzoriali – în mod specific, vizând un anumit tip de canal proteic care se găsește pe membranele celulare ale neuronilor și mușchilor.

La om au fost identificate nouă tipuri de aceste „canale de sodiu portate de tensiune” – și sunt numerotate de la Nav1.1-Nav1.9, „Na” fiind o referință la simbolul pentru elementul sodiu.

Echipa este cel mai mult interesată de canalul Nav1.7, deoarece acesta este o sursă cheie a semnalelor implicate în transmiterea durerii și, în mod crucial, poate fi blocat de una dintre peptidele găsite în veninul tarantulei verzi peruane.

Stefan Predescu